Recension: Skyscraper

Die Hard på speed!

Dwayne Johnson fixar allt, på det mest otroliga sätt – och på 900 meters höjd.

Publicerad 2018-11-29 - 09:58
Skyscraper

Dwayne ”The Rock” Johnson måste rädda dagen och familjen – alltihop på ett imponerande sätt längst upp i en brinnande, 900 meter hög skyskrapa i hjärtat av metropolen Hong Kong.

Jämförelsen med Die Hard är oundviklig – och tro oss, Johnson får minst lika mycket stryk som Bruce Willis. Tyvärr är karaktärerna ännu mer stereotypa och humorn långtifrån lika rapp som i actionklassikern från 1988.

Hong Kongs häftiga skyline domineras av den nya mega-skyskrapan ”The Pearl”, där Johnson är anställd som säkerhetskonsult under premiären av lägenheterna. Lömska skurkkarteller har dock helt andra planer för världens högsta byggnad och dess ägare. Allt ställs på sin spets när Johnsons familj (Neve Campbell och två barn) fångas i ett brinnande inferno på 98:e våningen.

(Foto: Universal/Sony)

Bitvis är Skyscraper riktigt kul, och lider du av akut höjdskräck så bör du nog ta en valium och förbereda dig på ett par galet nervpirrande scener. Johnson är som gjord för en så här krävande fysisk roll, och han saknar inte heller inlevelse och djup – däremot saknar han ett ben (!). Även Campbell gör en stark insats som hans handlingskraftiga fru. Skurkarna har däremot meterhöga neonskyltar med ”SKURK!” ovanför sina huvuden, och hela poängen med att sätta eld på höghuset är så skrattretande och långsökt att vi saknar ord.

Sammantaget är detta en duglig popcornfilm du kommer att bli underhållen av – om du sätter hjärnan i viloläge. Tyvärr bygger den inte upp till något maffigt crescendo och de svårt stereotypiska karaktärerna irriterar mer än lovligt mycket. Men 3 stabila stjärnor blir det.

Bildkvaliteten imponerar väldigt i den här 4K-utgåvan. I en film som är proppfull med oerhört mörka scener kommer detaljerna alltid fram på ett föredömligt sätt och skärpan är slående rakt igenom. Ljudspåret (Dolby Atmos) är väl mixat och håller hög kvalitet, men vi saknar lite tryck i djupbasen. Bonusmaterialet består av ett par utelämnade och förlängda scener, kommentatorsspår, korta intervjuer med The Rock och ett par ganska så intetsägande minidokumenter.

<
>
(Foto: Universal/Sony)