: Silicon Valley, säsong 1

Mitt i den uppsjö av TV-serier som dyker upp nu för tiden har HBO släppt en serie om ett gäng nördar som kämpar om rikedom och berömmelse i Silicon Valley. Resultatet är en mycket underhållande och insiktsfull resa in i en värld som inte brukar locka till skratt.

Publicerad 2015-04-30 - 14:06
Silicon Valley, säsong 1

Den Emmy- och Golden Globe-nominerade komediserien Silicon Valley är skapad av Mike Judge (Beavis och Butt-head, King of the Hill) och handlar om den introverte programmeraren Richard (Thomas Middleditch) som bor i ett kollektiv med sina vänner Big Head (Josh Brener ) Gilfoyle (Martin Starr) och Dinesh (Kumayl Nanjiani). De följs noga av den excentriske IT-miljonären Erlich (T J Miller) under tiden de arbetar på ett komprimeringsprogram som heter ”Pied Piper”. Programmet blir väldigt bra och två stora investerare slåss om att få köpa det. Richard vill hellre bygga upp företaget själv men hamnar i en strid med ett större bolag som försöker stjäla hans idé.

Silicon Valley är producerad av HBO och visar att de är mångsidiga i sina produktioner, och befäster sin position som en av de allra bästa i branschen. Den här gången har de lyckats göra en bra komedi med ett gäng nördar som i stort sett pratar ett språk vi inte begriper. Men helhetsintrycket av miljön förstår vi mycket väl, och både konflikterna och komplikationerna är universella och roliga. Serien lyckas på ett utmärkt sätt driva med teknikbranschens enorma utveckling samtidigt som den gör bra underhållning av människorna i cirkusen. Castingen är bra och replikerna sitter som gjutna i ett välskrivet manus och en, sammantaget, bra produktion. Fem stjärnor.

Silicon Valley - sesong 1_5 Silicon Valley - sesong 1_3 Silicon Valley - sesong 1_2
<
>

Den här utgåvan av serien på Blu-ray är bra. Ljudet (DTS 5.1) är lysande och bilden imponerar så mycket att den nästan får toppbetyg. I extramaterialet finns tre mindre bakomfilmer och flera kommentatorsspår som är intressanta och roliga.

Silicon Valley, säsong 1

• Release: 6 april 2015 Regi: Mike Judge

• Med: Thomas Middleditch, Aly Mawji, T. J. Miller, Josh Brener, Martin Starr, Kumail Nanjiani