: Selma

Ingen tvekan om att det har funnits ett behov av en film som kan belysa Martin Luther King Jr:s otroliga kamp. Selma är en viktig och stark berättelse men lämnar oss tyvärr med känslan av en ofullständig marsch.

Publicerad 2015-09-25 - 08:00
Selma

Året är 1965, Lyndon B. Johnson (Tom Wilkinson) är USA:s president och kriget i Vietnam dödar tiotusentals soldater och civila. Samtidigt pågår ett annat krig i sydstaterna där det förekommer ett systematiskt våld och diskriminering mot svarta amerikaner. Martin Luther King Jr. (David Oyelowo) är språkrör för ett folk i uppror och försöker få slut på en nationell skam genom fredliga men oerhört offentliga demonstrationer. Allt kulminerar i en historisk och blodig marsch från småstaden Selma till Alabamas huvudstad Montgomery.

Selma_6

Selma är en mycket viktig film i ett historiskt perspektiv, och mot bakgrund av den senaste tidens händelser i Ferguson drar den intressanta politiska paralleller. Det är ingen tvekan om att Martin Luther King Jr. är en synnerligen intressant person att porträttera, och han spelas också mycket väl av David Oyelowo i detta fina och intima drama som fångar tidsandan på ett träffande sätt. Problemet med filmen är att den gapar över för mycket och därför mister man lite förståelse för det verkliga händelseförloppet och för stämningen som rådde i USA på 60-talet. Man kunde kanske ha utelämnat vissa element för att skapa en mindre statisk film med bättre dramaturgi. Selma är dock ett välgjort och viktigt drama som genomgående lyckas väl. Fyra stjärnor.

la_ca_1021_selma SELMA SELMA SELMA
<
>

Utgåvan på Blu-ray är inte särskilt imponerande. För det första finns det inget extramaterial. För det andra är inte bildkvalitet särskilt tillfredsställande. Bilden kan ibland vara lite platt och inte särskilt levande på grund av en svag svärta emellanåt. Ljudspåret i DTS 5.1 håller lyckligtvis en hög nivå.

Selma

• Release: 27 juli 2015
  • Regi: Ava DuVernay