: Run All Night

Få aktörer har varit mer aktiva än Liam Neeson när det gäller till actionfilmer de senaste åren. Resultaten har varierat en hel del, men den här gången är både receptet och den färdiga produkt absolut godkänt.

Publicerad 2015-08-25 - 16:39
Run All Night

Den före detta professionell lönnmördaren Jimmy Conlon (Liam Neeson) är en gammal vän till maffiabossen Shawn Maguire (Ed Harris). Jimmys son, Michael, bevittnar ett brutalt mord som utförs av Shawns son Danny och måste därför elimineras. Jimmy tvingas gå emot Shawn för att skydda sin son och sin familj mot en hel arsenal korrupta poliser, gangstrar och lönnmördare.

Run All Night_6

Spanskfödde Jaume Collet-Serra har redan regisserat två filmer med Liam Neeson. Först den starka thrillern Unknown (2011) och sedan förra året den betydligt sämre Non-Stop som fick ett mycket blandat mottagande. Med Run All Night har samarbete burit frukt igen och ger oss en stark och mörk action. Handlingen är enkel men effektiv och lyckas bra på alla fronter. Neeson gör sin typiska karaktär väl och är ännu dystrare än tidigare. Svenske Joel Kinnaman visar att han har en framtid i Hollywood och Ed Harris är lika bra som alltid. Run All Night har rent allmänt allt man förvänta sig av en film i den här genren: högt tempo och massor av spännande actionscener av toppkvalitet. Fyra starka stjärnor.

Run All Night_5 Run All Night_4 Run All Night_3 Run All Night_2
<
>

Filmen är definitivt värd att ha på Blu-ray. Det finns inte mycket extramaterial men det ingår ett par korta bakomfilmer och några borttagna scener. Rent tekniskt är den också bra. Även om hela filmen i stort sett är inspelad på natten, med tillhörande mörka scener, är detaljer och kontraster väldigt bra trots lite digitalt brus. Ljudspåret (DTS 7.1) är superstarkt och gör precis vad det ska.

Run All Night

• Release: 10 augusti 2015
  • Regi: Jaume Collet-Serra