Recension: Rebecca

Visuellt vacker, men utan spänning och nerv

Netflix har producerat en film som är läcker rent visuellt och har vackra skådespelare, men särskilt skrämmande är inte den här nyinspelningen av den klassiska thrillern.
Karakter
Thriller
Rebecca
Annons
Annons
forfatter

Självaste thrillerlegendaren in persona, sir Alfred Hitchcock, stod för regin av Rebecca 1940 – men tydligen hatade han resultatet. Nu försöker Netflix sig på en remake av thriller-klassikern.

 

Filmmanuset är baserat på romanen (med samma namn) av Daphne Du Maurier och har filmats otaliga gånger, bland annat som TV-serie 1997 med Charles Dance i huvudrollen. Årets version har en handling som ligger nära Hitchcock-filmen, men den saknar det krypande obehaget och finessen som man förknippar med ”the Master of Suspense”.

Som en stormande, romantisk virvelvind sveper den stenrike Maxim de Winter (Armie Hammer) in och charmar den naiva sällskapsflickan (Lily James) under en semestervistelse i lyxiga Monte Carlo. Efter att ha blivit utskälld och förnedrad av sin uppdragsgivare, den arroganta societetsdamen Mrs. Van Hopper (Ann ”The Handmaid’s Tale” Dowd), tar livet en helt annan vändning när hon gifter sig med sin krösus och flyttar till hans magnifika gods i England.

Annons
Rebecca (Foto: Netflix)

Men på det lyxiga godset ”Manderley” handlar allting om den Winters avlidna ex-fru, den enastående Rebecca, och nya fru Winter hamnar fullständigt i skuggan av sin ”föregångare”, samtidigt som personalen, med iskalla Mrs. Danvers (Kristin Scott Thomas) i spetsen, aktivt motarbetar henne.

Ben Wheatley har gjort en exceptionellt snygg film, där inte minst tidsfärgerna (slutet av 1930-talet) är på pricken, ned till minsta lilla moderiktiga kostymdetalj, den härliga musiken och kvinnornas plats i samhället. Inledningsvis har dramaturgin en fin struktur när vi går från brinnande romantik till vardagslivet som blir mer och mer outhärdligt för Mrs. Winters på det stora godset där hon ständigt avslöjar nya hemligheter om sin introverta make.

Rebecca (Foto: Netflix)

Tyvärr får inte alla de alla mörka hemligheterna tid att manifestera sig ordentligt, det känns som om vi bara skrapar på ytan på den nästan gotiska berättelsen, med en allt mer diabolisk Danvers, utan att vi får någon tillfredsställande förlösning.

REBECCA REBECCA REBECCA REBECCA REBECCA REBECCA REBECCA REBECCA REBECCA REBECCA REBECCA REBECCA REBECCA
<
>
Rebecca (Foto: Netflix)

Lily James är elegant övertygande som den förtvivlade nya hustrun till den hemlighetsfulla godsherren medan Hammer, som brukar vara så bra, här blir anemisk och anonym – en fullständig mismatch med tanke på storcharmören han spelar. Även den otroligt fascinerande karaktären Danvers blir nedtonad och saknar nästan helt udd – vilket inte är Scott Thomas fel, utan snarare manus och regi som spretar lite mellan gammal och ny tid, och nästan (oförlåtligt) misslyckas med att använda ett av romanens starkaste drivande element: klasskillnaden mellan nya fru Winter och hennes mystiska make.

Läs också
Mamma Mia! 2 – Here We Go Again Ett livsbejakande gäng i ett naturskönt landskap, allt ackompanjerat av smittande poprytmer: en charmig återförening.

Rebecca är långt ifrån den kalla skräck vi fick från Wheatleys tidigare thriller, Kill List, det verkar som om han inte riktigt har lyckats bestämma sig för vad han ska göra med materialet den här gången, resultatet blir en visuell modefest utan särskilt mycket substans eller spänning. Och det var väl inte riktigt meningen med en klassisk thriller?

Annons

Tyvärr räcker inte detta till mer än 3 ytterst medelmåttiga stjärnor. En film du kan hoppa över när du sitter i soffan och zappar dig genom strömningsdjungeln en sen och mörk höstkväll.

Rebecca (Foto: Netflix)

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • Netflix
  • Release: 21 oktober 2020
  • Regi: Ben Wheatley
  • Med: Lily James, Armie Hammer, Kristin Scott Thomas, Ann Dowd, Pippa Winslow, Lucy Russell, Bruno Paviot
  • Genre: Thriller
  • Land: UK/USA
  • År: 2020
  • Längd: 2:01
  • Betyg: 3
IMDB Rating
Rebecca (2020) 121min | Drama, Mystery, Romance | 21 October 2020 (USA) Summary: A young newlywed arrives at her husband's imposing family estate on a windswept English coast and finds herself battling the shadow of his first wife, Rebecca, whose legacy lives on in the house long after her death.
Countries: UK, USALanguages: English

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Samsungs nya tv-tjänst erbjuder direktsända tv-kanaler gratis.
Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.