Recension: Ragnarok, säsong 1

Ragnarok, säsong 1

Netflix första norska serie ger oss en originell (och modern) knorr på den fornnordiska mytologin.
Karakter
Drama
Ragnarok, säsong 1
Annons
Annons
forfatter

Ragnarok presenteras som Netflix förste norska originalserie, vilket är delvis sant. Den säregna humorserien Lilyhammer, med Little Steven i huvudrollen som maffiatjallare med vittnesskydd, var inte bara Netflix första norska serie, utan faktiskt strömningsjättens första originalproducerade serie överhuvudtaget – om än i samproduktion med NRK.

Efter lokala Netflix-produktioner som danska The Rain och svenska Störst av allt stod Norge på tur. Ragnarok är en originell serie, med en modig knorr på historien, men som helhet är den en varierad upplevelse.

https://www.youtube.com/watch?v=IgIA4AedwV4&feature=emb_logo

Urnordisk historia

Liksom sin konkurrent, HBO och deras Beforeigners, väljer Netflix temat (sär)nordisk kultur och historia.

Beforeigners gjorde absurd komedi av vikingar som hamnade i vår egen tid, men Netflix har i stället satt våra gamla asagudar i nutida Norge, flankerade av dagsaktuella frågor som miljökris, överkonsumtion och tidlös tonårs-/uppfostringsproblematik.

Annons

Färgrika hedniska gudar, som vi dyrkade här i Norden innan vi blev tvångskristnade, borde borga för massor av saftigt historieberättande, som också kan tilltala dagens överstimulerade ungdomar och unga vuxna. Men hur får man sagorna om Tor, Oden och deras magnifika strider mot jättarna att bli relevanta i 2020-samhället?

Ragnarok, säsong 1 (Foto: Netflix)

Smutsiga kapitalister

Vi befinner oss i den lilla norska staden Edda, där lokalsamhället och den kommunala ekonomin domineras fullständigt av industrikolossen Jutul AS. En jättefabrik som spyr ut förorenad rök och skitar ner vattendrag.

Familjen Jutul är en av Norges rikaste och på god fot med såväl lokala som nationella politiker och byråkrater, vilket gör att de kommer undan med föroreningarna och en affärspraxis som är väl förankrad i mörka gråzoner. Familjeöverhuvudet är den Wall Street-liknande Vidar (Gísli Örn Garðarsson), flankerad av sin strama rektorsfru Ran (Synnøve Macody Lund) och deras två outhärdligt bortskämda rikemansbarn Fjor och Saxa.

Den lilla staden, omgiven av magnifik natur med majestätiska berg och glaciärer, råkar ut för nya konflikter när Magne (David Stakston) med familj, bror Laurits (Jonas S. Gravli) och mamma (Henriette Steenstrup), återvänder till sin hemstad. Mamman jobbar på Jutul, Magne har det svårt i skolan och har läs- och skrivsvårigheter och snabbt hittar en själsfrände i skolans miljöfreak, Isolde.

Seriens röda tråd är de eskalerande miljöproblemen, som det uppenbarligen bara är den uppväxande generationen som bryr sig om. Moralen är att om man inte agerar nu så är vi oundvikligen på väg mot ragnarök … (undrar just om Greta Thunberg har haft ett finger med i manusförfattandet?).

Annons

När en av ungdomarna omkommer på ett misstänkt sätt, och Magne gradvis blir medveten om sina nyfunna gudomliga krafter, eskalerar allt mot en hejdundrande uppgörelse mellan asarna och hänsynslösa jättar.

Ragnarok, säsong 1 (Foto: Netflix)

Spretigt skådespeleri

Skådespelarprestationerna varierar tyvärr för mycket. Många av huvudrollerna gestaltas av relativt oskrivna blad, och alla lyckas inte lika bra. Dessutom känns dialogen ofta för konstruerad och teatralisk, däremot gör Jonas S. Gravli (22 July) och Emma Bones (Gry) genomstabila och naturliga rolltolkningar.

Även Synnøve Macody Lund och Fritjof Såheim är förträffliga i rollerna som iskall mega-bitch (en femme fatale med ett härligt galet begär!) respektive karikerad skolpsykolog. Den vanligtvis så stabila Odd-Magnus Williamson har fått den otacksamma rollen som överdrivet naiv och föga trovärdig dumsnäll lärare. Det är för övrigt roligt att legenden Bjørn Sundquist gör en miniroll som udda byfåne.

Rent allmänt lider den norska skådespelarmiljön av att den är förhållandevis liten, vilket oundvikligen leder till att samma personer återkommer i serie efter serie. Med större lokal produktion kommer den här miljön på lång sikt också att växa och bli mer varierad och mångsidig.

Karikerad och anspråksfull

Låt det inte finnas några tvivel om den saken: Ragnarok är anspråksfull och handlingen förefaller ibland överdrivet karikerad, med starkt stereotypiska karaktärer, men den är också fullständigt medveten om det. Det här är inget olycksfall i arbetet från serieskaparen Adam Price & co, det är i högsta grad avsiktligt.

Annons

Serien är så opretentiös, lekfull och har ett överflöd av självironi att den kommer undan med det pompösa och bombastiska uttrycket.

Det är absolut inte allt i handlingen som hänger ihop – jättarna har levt i flera århundraden utan att åldras, hur kan de då ha vuxit upp på barn- och ungdomsskolan i Edda? Det är flera uppenbara hål i plotten som serien elegant struntar i.

På samma gång finns det så pass mycket absurd komik och uppfinningsrik action att vi ibland låter oss charmas. Vi får bland annat en påfallande överdriven modern version av självaste Fenrisulven. Kul!

Jonas Strand Gravli, Tani Mathias Dibasey Hansen, Theresa Frostad Eggesb¿ David Stakston & Emma Bones Ragnarok, sesong 1_3 Ragnarok, sesong 1_9 Adam Price
<
>
Ragnarok, säsong 1 (Foto: Netflix)

Oförlöst

Rent tekniskt är Ragnarok en välgjord produktion, med kreativt och snyggt foto, effektiv klippning och fängslande dramaturgi. Det enda som stör rent produktionsmässigt är att Magnes familj tittar på TV på en gammaldags bildrörs-TV och lyssnar på musik med en kassettspelare från 1980-talet(!). Har inte de danska manusförfattarna hängt med på att Norge har gjort vissa tekniska framsteg sedan de började pumpa upp Det svarta guldet?

Annons

Till skillnad från den förra Netflix-serien med handlingen delvis förlagd till i Norge, den katastrofalt eländiga The Innocents, lyckas Ragnarok tilltala sin unga, bortskämda publik på ett modernt, opretentiöst och underhållande sätt.

Vi delar ut fyra svaga stjärnor till en serie som har en lite oförlöst potential och satsar på en mer komplett och komplex andra säsong. Under tiden har blivit rejält sugna på mjöd!

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • Netflix
  • Release: 31 januari 2020
  • Regi: Mogens Hagedorn
  • Med: David Stakston, Jonas Strand Gravli, Theresa Frostad Eggesbø, Herman Tømmeraas, Emma Bones, Henriette Steenstrup, Odd-Magnus Williamson, Synnøve Macody Lund, Bjørn Sundquist, Gísli Örn Garðarsson
  • Genre: Drama
  • Land: Norge/Danmark
  • År: 2020
  • Längd: 4:30
  • Betyg: 4
IMDB Rating
Ragnarok  | TV Series (2020– ) 2700min | Drama, Fantasy | TV Series (2020– ) Summary: A small Norwegian town experiencing warm winters and violent downpours seems to be headed for another Ragnarok -- unless someone intervenes in time.
Countries: Norway, DenmarkLanguages: Norwegian

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Strömningsjätten har tecknat ett stort avtal om innehåll med Sony Pictures.
Ännu en gång flyttas premiärerna för stora filmtitlar fram.
Harrison Ford-filmen från 1986 gör comeback som TV-serie.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.