Recension: Ragnarok, säsong 1

Ragnarok, säsong 1

Netflix första norska serie ger oss en originell (och modern) knorr på den fornnordiska mytologin.
Karakter
Drama
Ragnarok, säsong 1
Annons
Annons
forfatter

Ragnarok presenteras som Netflix förste norska originalserie, vilket är delvis sant. Den säregna humorserien Lilyhammer, med Little Steven i huvudrollen som maffiatjallare med vittnesskydd, var inte bara Netflix första norska serie, utan faktiskt strömningsjättens första originalproducerade serie överhuvudtaget – om än i samproduktion med NRK.

Efter lokala Netflix-produktioner som danska The Rain och svenska Störst av allt stod Norge på tur. Ragnarok är en originell serie, med en modig knorr på historien, men som helhet är den en varierad upplevelse.

https://www.youtube.com/watch?v=IgIA4AedwV4&feature=emb_logo

Urnordisk historia

Liksom sin konkurrent, HBO och deras Beforeigners, väljer Netflix temat (sär)nordisk kultur och historia.

Beforeigners gjorde absurd komedi av vikingar som hamnade i vår egen tid, men Netflix har i stället satt våra gamla asagudar i nutida Norge, flankerade av dagsaktuella frågor som miljökris, överkonsumtion och tidlös tonårs-/uppfostringsproblematik.

Färgrika hedniska gudar, som vi dyrkade här i Norden innan vi blev tvångskristnade, borde borga för massor av saftigt historieberättande, som också kan tilltala dagens överstimulerade ungdomar och unga vuxna. Men hur får man sagorna om Tor, Oden och deras magnifika strider mot jättarna att bli relevanta i 2020-samhället?

Ragnarok, säsong 1 (Foto: Netflix)

Smutsiga kapitalister

Vi befinner oss i den lilla norska staden Edda, där lokalsamhället och den kommunala ekonomin domineras fullständigt av industrikolossen Jutul AS. En jättefabrik som spyr ut förorenad rök och skitar ner vattendrag.

Familjen Jutul är en av Norges rikaste och på god fot med såväl lokala som nationella politiker och byråkrater, vilket gör att de kommer undan med föroreningarna och en affärspraxis som är väl förankrad i mörka gråzoner. Familjeöverhuvudet är den Wall Street-liknande Vidar (Gísli Örn Garðarsson), flankerad av sin strama rektorsfru Ran (Synnøve Macody Lund) och deras två outhärdligt bortskämda rikemansbarn Fjor och Saxa.

Den lilla staden, omgiven av magnifik natur med majestätiska berg och glaciärer, råkar ut för nya konflikter när Magne (David Stakston) med familj, bror Laurits (Jonas S. Gravli) och mamma (Henriette Steenstrup), återvänder till sin hemstad. Mamman jobbar på Jutul, Magne har det svårt i skolan och har läs- och skrivsvårigheter och snabbt hittar en själsfrände i skolans miljöfreak, Isolde.

Seriens röda tråd är de eskalerande miljöproblemen, som det uppenbarligen bara är den uppväxande generationen som bryr sig om. Moralen är att om man inte agerar nu så är vi oundvikligen på väg mot ragnarök … (undrar just om Greta Thunberg har haft ett finger med i manusförfattandet?).

När en av ungdomarna omkommer på ett misstänkt sätt, och Magne gradvis blir medveten om sina nyfunna gudomliga krafter, eskalerar allt mot en hejdundrande uppgörelse mellan asarna och hänsynslösa jättar.

Ragnarok, säsong 1 (Foto: Netflix)

Spretigt skådespeleri

Skådespelarprestationerna varierar tyvärr för mycket. Många av huvudrollerna gestaltas av relativt oskrivna blad, och alla lyckas inte lika bra. Dessutom känns dialogen ofta för konstruerad och teatralisk, däremot gör Jonas S. Gravli (22 July) och Emma Bones (Gry) genomstabila och naturliga rolltolkningar.

Även Synnøve Macody Lund och Fritjof Såheim är förträffliga i rollerna som iskall mega-bitch (en femme fatale med ett härligt galet begär!) respektive karikerad skolpsykolog. Den vanligtvis så stabila Odd-Magnus Williamson har fått den otacksamma rollen som överdrivet naiv och föga trovärdig dumsnäll lärare. Det är för övrigt roligt att legenden Bjørn Sundquist gör en miniroll som udda byfåne.

Rent allmänt lider den norska skådespelarmiljön av att den är förhållandevis liten, vilket oundvikligen leder till att samma personer återkommer i serie efter serie. Med större lokal produktion kommer den här miljön på lång sikt också att växa och bli mer varierad och mångsidig.

Karikerad och anspråksfull

Låt det inte finnas några tvivel om den saken: Ragnarok är anspråksfull och handlingen förefaller ibland överdrivet karikerad, med starkt stereotypiska karaktärer, men den är också fullständigt medveten om det. Det här är inget olycksfall i arbetet från serieskaparen Adam Price & co, det är i högsta grad avsiktligt.

Serien är så opretentiös, lekfull och har ett överflöd av självironi att den kommer undan med det pompösa och bombastiska uttrycket.

Det är absolut inte allt i handlingen som hänger ihop – jättarna har levt i flera århundraden utan att åldras, hur kan de då ha vuxit upp på barn- och ungdomsskolan i Edda? Det är flera uppenbara hål i plotten som serien elegant struntar i.

På samma gång finns det så pass mycket absurd komik och uppfinningsrik action att vi ibland låter oss charmas. Vi får bland annat en påfallande överdriven modern version av självaste Fenrisulven. Kul!

Jonas Strand Gravli, Tani Mathias Dibasey Hansen, Theresa Frostad Eggesb¿ David Stakston & Emma Bones Ragnarok, sesong 1_3 Ragnarok, sesong 1_9 Adam Price
<
>
Ragnarok, säsong 1 (Foto: Netflix)

Oförlöst

Rent tekniskt är Ragnarok en välgjord produktion, med kreativt och snyggt foto, effektiv klippning och fängslande dramaturgi. Det enda som stör rent produktionsmässigt är att Magnes familj tittar på TV på en gammaldags bildrörs-TV och lyssnar på musik med en kassettspelare från 1980-talet(!). Har inte de danska manusförfattarna hängt med på att Norge har gjort vissa tekniska framsteg sedan de började pumpa upp Det svarta guldet?

Till skillnad från den förra Netflix-serien med handlingen delvis förlagd till i Norge, den katastrofalt eländiga The Innocents, lyckas Ragnarok tilltala sin unga, bortskämda publik på ett modernt, opretentiöst och underhållande sätt.

Vi delar ut fyra svaga stjärnor till en serie som har en lite oförlöst potential och satsar på en mer komplett och komplex andra säsong. Under tiden har blivit rejält sugna på mjöd!

Fakta
  • Netflix
  • Release: 31 januari 2020
  • Regi: Mogens Hagedorn
  • Med: David Stakston, Jonas Strand Gravli, Theresa Frostad Eggesbø, Herman Tømmeraas, Emma Bones, Henriette Steenstrup, Odd-Magnus Williamson, Synnøve Macody Lund, Bjørn Sundquist, Gísli Örn Garðarsson
  • Genre: Drama
  • Land: Norge/Danmark
  • År: 2020
  • Längd: 4:30
  • Betyg: 4
IMDB Rating
Ragnarok  | TV Series (2020– ) 45min | Drama, Fantasy | TV Series (2020– ) Summary: A small Norwegian town experiencing warm winters and violent downpours seems to be headed for another Ragnarok -- unless someone intervenes in time.
Countries: Norway, DenmarkLanguages: Norwegian

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Succéförfattaren till ”Bosch” kommer med en ny serie på Netflix.
HBO blåser nytt liv i en av tidernas mest populära TV-serier.
Sedan HBO avslutade sin flaggskeppsserie Game of Thrones har tittarsiffrorna verkligen fått sig en knäck.
HBO har presenterat skådespelarna till andra säsongen av den norska serien Beforeigners. Och ett av ansiktena är en gammal bekant från Game of Thrones.
Lyckat kostymdrama som är en blandning av Dynastin, Askungen, Farliga förbindelser och Downton Abbey – med en touch av Fifty Shades of Grey.
En graviditet som går fruktansvärt fel är på väg att slita den unga familjen i bitar.
Januari har långa och mörka kvällar – bara synd att streaming- och filmbolagen verkar ha tagit semester.
Med Equinox levererar Netflix en av sina bästa nordiska produktioner.
Äntligen lite ledigt mitt i corona-mörkret. Vad ska du titta på för att mysa och koppla av?
Ännu en gång levererar Pixar en teknisk fullträff, ackompanjerad av en ytterst emotionell historia.
Ännu en gång får vi tillbringa tiden fram till jul med ensamstående, smådesperata Johanne som jagar den rätte – och visst blir det riktigt roligt.
En av bluesens absoluta första grand old ladies bjuder på häftiga toner i ett laddat kammarspel, ackompanjerad av ”Black Panther”.
Disney försöker skamlöst utnyttja folks sug efter lättsam julunderhållning.
Alla fördomar du kan tänkas ha mot homosexuella, musikalälskare och intoleranta konservativa kristna i småstads-Amerika blir bekräftade i The Prom.
December har kalla dagar och mörka kvällar – det är läge för många timmar framför TV:n.
Mulan är en av Disneys bästa live-nyinspelningar av tecknade klassiker.
Michael J. Fox briljerar i smått föråldrad ”klassiker”.
Att schack kunde vara så fascinerande och spännande kunde vi väl aldrig tro!
Den suveräna Trump-imitatören kraschlandar i sin nya Netflix-special.
Apple och Hanks åstadkommer en platt spänningskurva i ett tandlöst andra världskrigsdrama.