: Pompeii

Lyckas regissören bakom Resident Evil skapa ett trovärdigt kärleksdrama med ett av tidernas största vulkanutbrott som kuliss?

Publicerad 2014-09-08 - 09:17
Pompeii

År 79 förstördes den italienska staden Pompeji, söder om Neapel och vid foten av vulkanen Vesuvius, fullständigt av aska och lava efter ett enormt vulkanutbrott. 11 000 människor miste livet på brutala sätt – men det skulle dröja ända till 2014 tills vi fick reda på att Kit Harrington och Kiefer Sutherland befann sig mitt i dramat!

När kelten Milo (Kit Harrington, Game of Thrones) var ung dödades hela hans stam av romarna. 17 år senare möter han gärningsmännen igen, nu är Milo gladiator och ska kämpa för sitt liv på arenan i Pompeji, samtidigt som Corvus (Kiefer Sutherland) är senator under den romerska kejsaren. För att komplicera saker och ting ytterligare blir Milo förälskad i dottern till stadens ledande familj – och i egenskap av ”hästviskare” faller dottern huvudstupa för den barbariske slaven.

Ingen ska anklaga manuskriptet till Pompeii för att vara trovärdigt, och det verkar inte heller som om finputsning av manus och repliker har haft högst prioritet – här ligger både fokus (och merparten av budgeten) på spektakulära actionscener och en våldsamt exploderande vulkan. Snyggt att titta på, till och med spännande ibland – och det skakar härligt om subbasen – men plott- och karaktärsutveckling står och stampar igenom hela filmen.

Kit Harrington fungerar betydligt bättre som tyst enstöring i Game of Thrones än som huvudroll här. Han är för monoton och saknar helt kemi med Emily Browning. Och Kiefer Sutherland har vi sällan sett spela över mer. Tuffa actionscener och häftiga specialeffekter gör susen, men tomma och platta karaktärer (enda undantaget är Adewale Akinnuoye-Agbaje!), dråpliga repliker och en osannolik historia gör att popcornen blir sega och ölen känns avslagen. Här har man helt enkelt tagit för lätt på uppgiften och underskattat publiken. Tre stjärnor.

Ofantligt bra ljudspår (DTS-HD MA 5.1) som gör att soffan lyfter sig och att det känns som om du sitter mitt i det brinnande lavaregnet från vulkanen! Mycket bra bild, även om det saknas lite skärpa och svärta i de häftigaste CGI-scenerna. Inget bonusmaterial.

Pompeii

• Release: 17 september
  • Regi: Paul W.S. Anderson