: Penny Dreadful, säsong 1

De trefaldigt oscarsnominerade manusförfattaren och producenten John Logan har skapat en serie som bygger på element från nästan hela skräckhistorien. Det kan låta väl våldsamt, men resultatet är en ren estetisk njutning och en spännande historieberättelse som framförs av duktiga skådespelare med bra regi.

Publicerad 2015-06-05 - 11:17
Penny Dreadful, säsong 1

Vi befinner oss i London på 1890-talet där vi introduceras för en skrämmande mordvåg som skakar invånarna. Har Jack The Ripper kommit tillbaka? Kvinnor och barn hittas lemlästade på de mest förskräckliga sätt och en obehaglig stämning lägger sig över staden. Mitt i alltihop möter vi upptäcktsresanden Malcolm Murray (Timothy Dalton) som letar efter sin försvunna dotter Mina. Han får hjälp av den mörka skönheten Vanessa Ives (Eva Green) att infiltrera Londons mörka undre värld där de stöter på onda krafter, demoner, vampyrer och andra övernaturliga väsen.

PENNY DREADFUL

Penny Dreadful är producerad och skriven av John Logan (Sweeney Todd) som tidigare har nominerats till en Oscar för manuskripten till Gladiator, The Aviator och Hugo Cabret. Hans erfarenheter med liknande miljöer och bra berättelser har gett ett oerhört tillfredsställande resultat. Gamla London beskrivs på ett snyggt sätt och med en detaljrikedom som man bara ser på film. Det varieras mycket med hjälp av locations och scenografin är strålande. Rent tekniskt är detta något av det bästa som gjorts i genren. Seriens styrka ligger också i dess förmåga att överraska med spännande vändningar och intressanta karaktärer. Att använda historiska väsen från skräckvärlden är absolut ett lyckat drag och det är många gåtor från litteraturen som måste lösas. Skådespeleriet är genomgående mycket bra och särskilt Eva Green imponerar med en fantastisk rollprestation. Fem stjärnor.

Penny Dreadful - sesong 1_8 Episode 102 PENNY DREADFUL Penny Dreadful - sesong 1_3 Penny Dreadful - sesong 1_2 Penny Dreadful - sesong 1_1
<
>

Blu-ray-utgåvan av första säsongen imponerar med en synnerligen hög teknisk kvalitet. Vacker bild och ett ljudspår med rejäl tyngd. I bonusväg får vi däremot nöja oss med bara 20 minuters minidokumentärer.

Penny Dreadful, säsong 1

• Release: 18 maj 2015
  • Regi: John Logan