: Noah 3D

Om någon film någonsin har förtjänat att kallas för episkt bibeldrama så är det Noah. Aronofsky vitaliserar bibelhistorien och ger den universell – och dagsaktuell – mening.

Publicerad 2014-09-04 - 09:31
Noah 3D

Enligt Gamla Testamentet (första Mosebok) var Noa släkting till Adam och Eva, den tionde generationen i rakt nedstigande led. Av Adams och Evas tre barn slogs Abel ihjäl av brodern Kain, och Kains gren befolkade Jorden. Från avkomman till den tredje sonen, Set, var det bara Noa och hans familj som överlevde – i fullständig fred och harmoni, och i samförstånd med naturen.

Gud/Skaparen var så missnöjd med människans utveckling sedan utvisningen från Paradiset att han bestämde sig för att ”reboota” hela processen. I en dröm får Noa därför ”uppdraget” att bygga en ark som ska ta med sig ett par av alla djurarter – sedan ska syndafloden komma och rensa Jorden. Och tro oss, Noa (Russel Crowe) tar uppgiften på största allvar.

Den oerhört spännande och nydanande regissören Darren Aronofsky har tidigare gett oss pärlor som Requiem for a Dream (2000), The Wrestler (2008) och Black Swan (2010). Han är visserligen ingen överproduktiv regissör, men levererar alltid kvalitet på alla sätt och vis, med ett brinnande fokus för medmänskligt drama och relationer samt briljerar med foto, klippning och dramaturgi. Filmen Noah inget undantag. Det är Aronofskys största produktion och budget hittills, men han har verkligen inte gjort någon traditionell katastrof-/domedagsfilm. Historien målas med bred pensel och är absolut inte särskilt subtil, men det klär faktiskt denna ”pompösa” bibelhistoria.

Aronofsky har tagit sig vissa dramaturgiska friheter med historien, uppenbarligen för att höja spänningen och åstadkomma friktion, och det fungerar även om det är lite störande med kämpar som närmast påminner om enterna i Sagan om Ringen. Trots att det är en starkt religiös historia vi bevittnar så blir det aldrig påträngande. Noa är synnerligen stark i sin tro och följer Skaparen slaviskt (så som han tolkar Honom), vilket också stämmer väl med Gamla Testamentet. Den urgamla historien får också relevans i dagens överflödssamhälle där överkonsumtion, begär, egoism och krig härjar – även om vi inte ska dra jämförelserna för långt.

Crowe är som skapt för rollen som Noa, en man med en uppgift som (fanatiskt) ska lösas, kosta vad det kosta vill. Jennifer Connelly levererar (som vanlig) varorna och Emma Watson lämnar på allvar Harry Potters skugga: här är hon lysande och spelar ut i ett stort register. Minst känsla får vi för Noas äldsta och yngsta söner – den äldsta sonen är inget annat än en tafatt, ihålig pappfigur. Filmen är något ojämn men bjuder på stor underhållning – historielektion och moral får du på köpet. Fem stjärnor!

Noa är en STOR film som kräver en stor bild och mycket ljud. Surroundspåret (DTS-HD MA 7.1) är otroligt detaljrikt, precist och med dundrande bas, men trots detta drunknar dialogen aldrig. Bildkvaliteten är briljant och även i de häftigaste CGI-scenerna syns allt knivskarpt och detaljerat. 3D (konverterad) ger bilden ett extra djup, utan att det går ut nämnvärt över skärpa och ljusnivå. Bonusmaterialet utgörs av tre dokumentärer som handlar om filmandet på Island och byggandet av den enorma arken – allt är intressant, men för kort.

Noah 3D

Release: 13 augusti
Regi: Darren Aronofsky