Nebraska

77-årige Woody Grant inbillar sig att han har vunnit 1 miljon dollar, men ingen vill köra honom för att hämta vinsten i Lincoln Nebraska – så han börjar traska.
Nebraska

Woody (Bruce Dern) är en riktig gammal åsna, med dåliga ben, lätt alkoholiserad och med en genomgående skröplig hälsa och begynnande demens. Men han är fast besluten att hämta miljonvinsten (som bara är ett PR-trick) för att köpa sig en ny pick-up och en kompressor. Till slut förbarmar sig yngste sonen David (Will Forte) över honom. Tillsammans ger de sig ut på en mycket ovanlig roadmovie där gammalt groll kommer upp till ytan samtidigt som de knyter nya band och får en ömsesidig förståelse för varandra

På vägen gör de ett litet (oplanerat) stopp hos Woodys släktingar i en pytteliten stad i Nebraska. Familjen består av ett par härligt udda karaktärer som alla genast kastar sig över Woody för att få en del av hans påhittade pengar. Sällan har rednecks porträtterats med så mycket värme och underfundig humor. Och under tiden blir bandet mellan far och son allt starkare.

Med bara sex filmer på sin CV är inte Alex Payne något särskilt produktiv regissör, men han har tidigare gjort starka filmer som Sideways och About Schmidt. I Nebraska tar han oss med på en resa till sina barndomstrakter och gör ett brutalt ärligt porträtt av den gyllene Mellanvästern, generationsklyftor och det komplicerade förhållandet mellan far och son – men med mycket kärlek. Utsökt, och subtilt, skådespeleri av en åldrande Bruce Dern, en fantastiskt rörande historia, vackert foto och elegant klippning gör detta till en av årets riktigt filmpärlor. Sex tindrande stjärnor!

Utsökt och bländande bild i svartvitt, ackompanjerad av ett snyggt ljudspår. Bonusmaterialet består av en absolut sevärd halvtimmes bakomfilm.

Ingen bindningstid
Redan prenumerant?