Recension: Mowgli

Djungelns brutala lag

En opolerad version av Kiplings klassiker.
Karakter
Drama
Mowgli
Annons
Annons
forfatter

En av Disney-koncernens största filmskatter, Djungelboken (1967), kom som spelfilmsversion 2016 – med samma fängslande musik, charmiga karaktärer och snälla, mjuka Disney-stämning. Samma sak kan inte sägas om årets version.

I sin andra film som regissör tar Andy ”Gollum” Serkis oss med till Kipling rötter i historien, om människopojken som växer upp bland en flock vargar i den vilda indiska djungeln. Mowgli (en utmärkt Rohan Chand) kämpar för att bli helt accepterad i flocken – en flock som Bagheera (Christian Bale) överlämnade honom till.

Här är det inte bara gos med fluffiga vargvalpar och oproblematisk harmoni, utan en kamp om makt och mot den hårda naturen som präglar livet i flocken – den starkaste överlever. Tillsammans med flockens hackkyckling, albinovargen Bhoot, hittar Mowgli ett slags vänskap, samtidigt som han försöker lära sig saker av Baloo (Andy Serkis) så att han kan vinna en viktig tävling – och på så sätt bli accepterad av vargflocken.

I skuggorna lurar ständigt den blodtörstiga tigern Shere Khan (Benedict Cumberbatch). Det var Khan som en gång i tiden dödade Mowglis föräldrar och han kämpar för sin plats i djungelns hegemoni, där ändamålet alltid helgar medlen.

Annons
(Foto: Netflix)

En av de saker vi blev mest imponerade av när vi såg Jon Favreaus spelfilmsversion av Djungelboken var hur levande och äkta djuren såg ut. Även i Mowgli möter vi datoranimerade djur, men här är de av den mer tilltufsade sorten, präglade av ett hårt liv i djungeln och med rynkor, dålig tandhygien, sår och ärr. Inte lika söta som i Disney-versionen, men definitivt charmiga på sina egna sätt och med tydliga drag av skådespelarna som gör rösterna.

Serkis får också fram Mowglis kluvenhet mellan varg- och människoflocken, vilket problematiseras ytterligare av människans brutala framfart när de tar allt mer av djungeln och använder sig av cyniska jägare. I människobyn får Mowgli ett långtifrån varmt välkomnande.

Den främsta invändningen mot nyinspelningar brukar vara att den nya filmen inte tillför historien något nytt, men så är det inte alls med Netflix-versionen. De grundläggande händelserna och huvudpersonerna är desamma, men 2018-versionen ligger mycket närmare Kiplings beskrivning av det brutala djungellivet. Dessutom har filmen ett galleri av stjärnskådisar. Mowgli är en film som är både spännande och djupt fascinerande i all sin dödliga odödlighet. 5 stabila stjärnor.

Netflix har en dunderbra bildkvalitet och ett surroundspår som imponerar men saknar lite pondus i de djupaste tonerna.

<
>
(Foto: Netflix)
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • Netflix
  • Release: 7/12/18
  • Regi: Andy Serkis
  • Med: Rohan Chand, Benedict Cumberbatch, Christian Bale, Tom Hollander, Cate Blanchett, Andy Serkis, Freida Pinto
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Längd: 1:44
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Samsungs nya tv-tjänst erbjuder direktsända tv-kanaler gratis.
Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.