annons
annons
Sommarerbjudande: Prova Ljud & Bild i 4 veckor för 0 kronor! Prova Ljud & Bild
annons
annons
annons

Mother!

Mästerregissören Darren Aronofsky bjuder på en obehaglig filmupplevelse som du kommer att behöva tid för att ”skaka av dig”.

En av vår tids mest spännande regissörer, amerikanen Darren Aronofsky, är inte rädd att bryta konventioner, experimentera och (om det behövs) chockera. Med filmer som Requiem for a Dream, The Wrestler och Black Swan på sin CV har han en hel del att leva upp till. Och Mother! är verkligen inte sämre än hans tidigare verk.

Vi får nästan bevittna ett kammarspel när vi träder in i det stora, gamla, övergivna huset där ”Mother” (Jennifer Lawrence) och hennes tjugo år äldre make och författarbohem (Javier Bardem) bor. Hela handlingen utspelas i det urgamla huset som Lawrence har renoverat efter en brandkatastrof som vi bara anar konturerna av. Hennes make lider av ihållande skrivkramp och blir mer och mer frustrerad för var dag som går – tills han får inspiration av ett äldre par (Ed Harris och en sagolikt fräsch Michelle Pfeiffer) som plötsligt invaderar familjeidyllen.

Mother! är en film som är väldigt svår att placera i ett fack, den lanseras som en rysare men hamnar mer i genren dramathriller kryddad med psykologisk skräck. Regissör Aronofsky har själv kallat den för en oförklarlig film. Vi är övertygade om att han (som även skrivit manus) bland annat har inspirerats av rysarklassikern Rosemarys baby, som den både lånat en del tema och framför allt en kuslig, krypande stämning av. Hela filmen genomsyras av en obehaglig, nästan obestämbar stämning, där publiken konstant anar att det är något fruktansvärt galet utan att det visas explicit.

Som röd tråd igenom berättelsen finns författarens enorma egotripp och uppblåsta självbild, hela universum är centrerat kring honom – och hans hustrus enda roll är att vara inspiration (och senare födelsemaskin). Här går det att tolka in alla möjliga metaforer, men om man närmar sig handlingens kärna så är det mest fascinerande den tillsynes normala vardagen som sakta men säkert förvandlas till en obegriplig, helvetisk mardröm.

Handlingen blir mer och mer tillspetsad – och somliga tycker nog att det kan bli för mycket – men så länge man accepterar premissen får man se en sällsynt bra psykologisk rysare, med en Jennifer Lawrence som gör en sina bästa roller! Fem stjärnor.

Bildkvaliteten är medvetet en smula blek och diffus, med en del brus. Ljudet (Dolby Atmos) är häftigt och passar det komplexa surroundspåret – subwoofern får verkligen jobba ibland. Bonusmaterialet består av en mycket bra, halvtimmes bakomfilm samt en minidokumentär om specialeffekterna.

Mother! är en film som är väldigt svår att placera i ett fack, den lanseras som en rysare men hamnar mer i genren dramathriller kryddad med psykologisk skräck. Regissör Aronofsky har själv kallat den för en oförklarlig film. Vi är övertygade om att han (som även skrivit manus) bland annat har inspirerats av rysarklassikern Rosemarys baby, som den både lånat en del tema och framför allt en kuslig, krypande stämning av. Hela filmen genomsyras av en obehaglig, nästan obestämbar stämning, där publiken konstant anar att det är något fruktansvärt galet utan att det visas explicit.

Som röd tråd igenom berättelsen finns författarens enorma egotripp och uppblåsta självbild, hela universum är centrerat kring honom – och hans hustrus enda roll är att vara inspiration (och senare födelsemaskin). Här går det att tolka in alla möjliga metaforer, men om man närmar sig handlingens kärna så är det mest fascinerande den tillsynes normala vardagen som sakta men säkert förvandlas till en obegriplig, helvetisk mardröm.

Handlingen blir mer och mer tillspetsad – och somliga tycker nog att det kan bli för mycket – men så länge man accepterar premissen får man se en sällsynt bra psykologisk rysare, med en Jennifer Lawrence som gör en sina bästa roller! Fem stjärnor.

Bildkvaliteten är medvetet en smula blek och diffus, med en del brus. Ljudet (Dolby Atmos) är häftigt och passar det komplexa surroundspåret – subwoofern får verkligen jobba ibland. Bonusmaterialet består av en mycket bra, halvtimmes bakomfilm samt en minidokumentär om specialeffekterna.

Release: 29 januari 2018 Regi: Darren Aronofsky Med: Jennifer Lawrence, Javier Bardem, Ed Harris, Michelle Pfeiffer, Brian Gleeson, Domhnall Gleeson Genre: Grøsser Land: USA År: 2017 Längd: 2:01
Film
Extra
Ljud
Bild

Läs också

Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott

Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott

Harry Potter-världen flätas ihop mer och mer med Vidunder-världen i denna visuella filmfest. Lägg till som favorit
Creed II

Creed II

Stallone återförenar alla storheterna från ”klassikern”Rocky IV i en pompös nostalgitripp. Lägg till som favorit
Widows

Widows

En spektakulär kupp går spektakulärt åt helvete – änkorna fullföljer sina mäns tvivelaktiga affärer. Lägg till som favorit
I Am the Night

I Am the Night

Pat växer upp i heta och svettiga Nevada, när hon är 16 år får hon reda på sin bakgrund och hela hennes liv vänds upp och ned. Lägg till som favorit
The Girl in the Spider’s Web

The Girl in the Spider’s Web

Vår svenska vigilant blir amerikaniserad på allvar – och tappar mycket av sin personlighet. Lägg till som favorit
Orange is the new Black avslutas

Orange is the new Black avslutas

26 juli är våra orangeklädda interner tillbaka – för sista gången.Lägg till som favorit
The Mule

The Mule

En legend tackar för sig – i en värdig och smått sevärd svanesång. Lägg till som favorit
Game of Thrones, säsong 8

Game of Thrones, säsong 8

Visuellt storslagen avslutning av tidernas största TV-serie, men med en viss känsla av hastverk och lite haltande sammanhang.Lägg till som favorit
Stäng meny

LJUD & BILD
Läsarundersökning
SVARA OCH VINN
KYGO Hörlurar

Vi vill alltid bli bättre – och nu vill vi veta vad
DU tycker om oss!
Klicka här för att vara med
close-link