Recension Money Monster

Mediokert om högaktuellt tema

Jodie Foster försöker göra stort drama om ett kollapsat kapitalistiskt system, men resultatet är en medelmåttig och högst ordinär thriller.
Money Monster

Efter finanskrisen 2008 var det många (speciellt) amerikaner som tyckte att höjdarna kom undan med en klapp på axeln och en fet check från staten medan ”arbetarna på golvet” blev av med sina jobb, sparpengar och hus. Det är mot den bakgrunden Jodie Foster (regi) försöker väva sin historia om en ”vanlig arbetare” som har blivit av med alla sina pengar.
Lee Gates (George Clooney) är den superslipade finansgurun som har en TV-show, ”Money Monster”, där han ger råd åt vanligt folk – presenterat som en bisarr show med glamour, dans, musik och strippor. Under en direktsändning smiter Kyle Budwell (Jack O’Connell) in i studion, riktar en pistol mot Gates tinning och kräver en ursäkt och att de skyldiga ska ställas till svars. I kontrollrummet sitter den förtvivlade producenten Patty (Julia Roberts).

En både aktuell och intressant handling som borde kunna leverera samhällskritik och vara en nervpirrande thriller. Men tyvärr hamnar Fosters film mellan två stolar. Den är för orealistisk och showig/komisk för att tas på allvar och trots dryga nittio minuters speltid finns det inte tillräckligt med nerv för att hålla spänningen uppe. Under sista halvtimmen går handlingen på tomgång och slutet är oförlöst. Dessutom finns det gott om stereotyper, framför allt framställs finansmannen Walt (Dominic West) som en parodi på alla korrupta och cyniska pengamonster.
En onyanserad och vinglig, men helt okej, thriller (tyvärr helt utan politisk udd) med Clooney i gammal klassisk högform.
Både ljudet (DTS 5.1) och bilden är mycket tillfredsställande men bonusmaterialet innehåller bara ett par utelämnade scener, musikvideo samt ett par korta snuttar/intervjuer om produktionen.

Release: 7 november 2016