Masters of Sex, säsong 3

HBO Nordic

I två säsonger har vi följt Masters och Johnson och deras forskning om den mänskliga sexualiteten. Nu har vi kommit fram till 1965 och det är dags att redovisa resultaten.
Masters of Sex, säsong 3

Nästan tio år har gått sedan vi lämnade Bill Masters (Michael Sheen) och Virginia Johnson (Lizzy Caplan) i den andra säsongen av Masters of Sex. Det banbrytande paret från St Louis, som med sin frimodiga forskning om mänsklig sexualitet (med människor som ”försökskaniner”) bidrog starkt till den sexuella frigörelsen, för att inte tala om förståelsen för kvinnlig sexualitet och lust.

Masters of Sex, sesong 3_1

Första säsongen fokuserade främst på ett tidigt stadium av deras studie, med många scener från labbet, medan den andra säsongen mer var ett mellanläge där det krävande (och högst olämpliga) förhållandet mellan gifta Masters och hans assistent Johnson utvecklade – och krånglade till – sig. Det var en säsong som tog lång tid på sig att komma igång. Tredje säsongen kör däremot igång redan från första bilden! Virginia har fått barn i övre tonåren och Masters har tre barn. När vi möter dem igen är de på väg att färdigställa ”Human Sexual Response”, en lansering som tas emot förvånansvärt väl, fast inte utan fördömande och moraliska pekfingrar.

Caitlin Fitzgerald as Libby Masters  in Masters of Sex (season 3, episode 1) - Photo: Michael Desmond/SHOWTIME - Photo ID: MastersofSex_301_1761

På hemfronten (som den här säsongen handlar mycket om) är Bills och Virginias relation lika outredd och Bill är mer distanserad från sin fru (Caitlin Fitzgerald) än någonsin – vilket illustreras av den fascinerande semestern i första avsnittet, där han hellre sover under bar himmel i stället än delar säng med sin fru. Hon tar sig igenom dagarna genom att knapra antidepressiva piller, och Bill fortsätter att arbeta dygnet runt och har en fullständigt avlägsen relation till sina barn. Men pappa ställer upp (härligt!) när äldste sonen blir mobbad.

Episode 301 Episode 301 Episode 301 Episode 301 Episode 301
<
>

Säsongen lyckas på ett utmärkt sätt skildra alla nyanser i William Masters oerhört komplexa, och udda, personlighet och vi har aldrig Martin Sheen bättre! Han briljerar på jobbet, verkar kall och cynisk och öppnar bara upp sig för sin älskarinna. Hans många trauman från den svåra barndomen kommer mer upp till ytan och visar hur han längtar efter uppskattning från sin far, uppskattning av sina kollegor och hur han älskar att sätta gamla fiender på plats – vilket han verkligen gör genom att komma tillbaka till sin Alma mater. Vi får en säsong med fokus på komplexa relationer, med skådespel, manus och dialog i toppklass – och som bonus kommer Beau Brigdes tillbaka. Definitivt en av årets bästa TV-serier! Sex stjärnor.
Tredje säsongen kan streamas på HBO Nordic och har genomgående en mycket bra bild- och ljudkvalitet. Recensionen bygger på de första sex avsnitten.

• Release: 13 juli 2015
  • Regi: Adam Arkin