: Mad Max: Fury Road

Det går inte direkt långsamt när George Millers gamla filmserie om landsvägskrigaren Max återföds. Mad Max: Fury Road är en visuell orgasm och en ändlös biljakt som bitvis känns för monoton.

Publicerad 2015-11-28 - 14:19
Mad Max: Fury Road

Hela 36 år efter den första filmen i serien släpptes kommer här en ny historia om ensamvargens kamp i en postapokalyptisk värld. Max (Tom Hardy) plågas av sitt turbulenta förflutna och tror att det bästa sättet att överleva är att vandra ensam genom världen. Det slutar dock med att han flyr tillsammans med en grupp kvinnor, ledda av den karismatiska Furiosa (Charlize Theron), som försöker komma bort från den onda tyrannen Immortan Joe (Hugh Keays-Byrne). Det slutar med ett hänsynslöst krig på hjul genom vildmarken.

Mad Max: Fury Road lägger sig nära sina föregångare i filmserien. Här finns ett överflöd av enkla och brutala karaktärer i en dammande värld fylld av extrema fordon som slåss om begränsade resurser som vatten och bensin. Skillnaden den här gången är att filmbudgeten är mycket större, så vi får se den gamla världen på steroider. Rent visuellt är den här filmen en estetisk njutning! Fantastiskt foto och ändlös action i två hektiska timmar med många intressanta rollfigurer som gestaltas av ett bra gäng stjärnskådisar.

Mad Max: Fury Road fungerar alltså utmärkt som actionfilm, men den har flera svagheter. Det finns inte mycket karaktärsutveckling och handlingen är väldigt tunn och saknar dynamik – men inte dynamit. Dessutom blir det för monotont med en tvåtimmars biljakt med explosioner och skrikande gitarrer. Man får faktiskt tänka i nya banor när det gått nästan fyrtio år sedan den första filmen. Men George Miller förtjänar ändå mycket beröm för att inte vara blygsam när han återupplivar gammalt material och gillar man genren så är detta definitivt kul. Fyra starka stjärnor.

FURY ROAD FRD-22003.JPG FURY ROAD FURY ROAD FURY ROAD FURY ROAD
<
>

Rent tekniskt är Blu-ray-utgåvan fantastisk! Warners bildkvalitet är sagolik, med vackra färger och detaljer, och ljudspåret i Dolby Atmos är förbluffande potent. Var försiktig med volymratten! Särskilt rekommenderad.

FURY ROAD

Mad Max: Fury Road

• Release: 5 oktober 2015