TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING

: Lovelace

Det fiktiva dramat om Londa Lovelacee, hennes liv och den berömda porrfilmen Långt ner i halsen (1972) är en stark och viktig historia. Tyvärr håller inte filmberättelsen riktigt utan känns lättglömd och medelmåttig.

Lovelace

• Release: 2 april Regi: Jeffrey Friedman, Rob Epstein
  • Med: Amanda Seyfried, Peter Sarsgaard, Sharon Stone, James Franco, Robert Patrick, Juno Temple
  • Tid: 1:33

I korta ordalag berättar filmen historien om den unga kvinnan Linda Boreman (Amanda Seyfried) som bor hemma hos sina stränga föräldrar i Florida. En kväll på stan träffar hon den charmiga barägaren Chuck Traynor (Peter Sarsgaard) som upptäcker Lindas ”kvaliteter” som passar porrbranschen perfekt. Linda blir världsberömd för sin huvudroll i Långt ner i halsen – tidernas mest lukrativa porrfilm. Det blir början på en tillvaro full av misshandel och hot under många år, och så småningom vägen mot frihet och feministikon.

Lovelace har en imponerande rollista och många gör enastående insatser när de förmedlar den otroliga historien om Lindas öde. Det är en stark och viktig historia som ligger bakom filmberättandet, problemet är bara att den saknar genomslagskraft och inte sätter några djupare spår. Till skillnad från till exempel den eminenta Boogie Nights (1997) av Paul T Anderson saknar Lovelace det där lilla extra i detaljer och karaktärsskildringar för att publiken ska bli sittande med känslan av att ha varit med om något speciellt. Tre stjärnor.

Filmen går säkert bra på hyr- och köpmarknaden och är en godkänd BD-utgåva, med en liten bakomfilm på en dryg kvart och en mycket bra bild- och ljudkvalitet (DTS-HD MA 5.1).

LB+ ERBJUDANDE: 1 vecka för 19 kr
Få full tillgång till ljudochbild.se, testarkiv med fler än 6 000 tester, fördelsklubb, guider, nyheter, recensioner av filmer och TV-serier, och mycket mer.