RecensionLivet efter dig

Förutsägbar romantisk sörja

En av de största boksuccéerna blir en oerhört förutsägbar och konstruerad snyftfilm.
Livet efter dig

För fyra år sedan publicerade den brittiska författaren Jojo Moyes romanen Me Before You. Boken blev en succé direkt och filmrättigheterna såldes snabbt. I regissörsstolen hittar vi filmdebutanten Thea Sharrock och självaste Emilia ”Mother of Dragons” Clarke (Game of Thrones) spelar huvudrollen som den smått naiva, besvärliga och ack så bedårande Lou.

Lou växer upp i en riktig arbetarklassfamilj i en liten stad i England, där hela familjen kämpar för att få allting att gå ihop. När hon blir av med sitt jobb på ett kafé ser framtiden genast osäker ut. Via arbetsförmedlingen blir erbjuden ett jobb som personlig assistent till en ung, mycket förmögen man som är förlamad från midjan och ner. Will (Sam Claflin) levde före sin olycka ett bekymmerslöst playboy-liv med snabba bilar, häftiga semestrar och ett outtömligt bankkonto. Det nya livet i rullstol har gjort honom bitter och självgod och han vill helst av allt ta livet av sig – Lou ser det som sitt kall att få honom att ändra sig.

Clarke är bra som den livsbejakande och smått galna Lou, men ibland tenderar det att bli för mycket. Clafin är helt okej som den bittre, lame mannen som har tappat livsgnistan – problemet med filmen är bara att allt är så förutsägbart och överdrivet välpolerat. Från början till slut bjuder den inte på en enda överraskning eller dramaturgisk topp eller dal. Den följer formeln för trista snyftdramer direkt hämtade ur instruktionsboken av mästaren själv (Nicholas Sparks). Tyvärr lyckas Livet efter dig inte engagera oss nämnvärt – och det är väl ändå just syftet med en sådan film? Tre tunna stjärnor. Nej, om temat är något som intresserar dig så titta hellre på den mycket bättre franska filmpärlan ”Intouchables” (”En oväntad vänskap”, 2011).
Bildkvaliteten är bra, men något varierande, vissa scener har problem med färgmättnad och brus. Ljudspåret (DTS-MA 5.1) har en relativt tråkig mix och fokuserar mycket på dialogen. Det enda som finns i bonusmaterialet är ett par borttagna scener, trailers och en kort minidokumentär om adaptionen från bok till film.

Ingen bindningstid
Redan prenumerant?

Release: 24 oktober 2016