Recension: Livet efter dig

Förutsägbar romantisk sörja

En av de största boksuccéerna blir en oerhört förutsägbar och konstruerad snyftfilm.
Karakter
Drama
Livet efter dig
Annons
Annons
forfatter

För fyra år sedan publicerade den brittiska författaren Jojo Moyes romanen Me Before You. Boken blev en succé direkt och filmrättigheterna såldes snabbt. I regissörsstolen hittar vi filmdebutanten Thea Sharrock och självaste Emilia ”Mother of Dragons” Clarke (Game of Thrones) spelar huvudrollen som den smått naiva, besvärliga och ack så bedårande Lou.

(Foto: Tillverkare)
Lou växer upp i en riktig arbetarklassfamilj i en liten stad i England, där hela familjen kämpar för att få allting att gå ihop. När hon blir av med sitt jobb på ett kafé ser framtiden genast osäker ut. Via arbetsförmedlingen blir erbjuden ett jobb som personlig assistent till en ung, mycket förmögen man som är förlamad från midjan och ner. Will (Sam Claflin) levde före sin olycka ett bekymmerslöst playboy-liv med snabba bilar, häftiga semestrar och ett outtömligt bankkonto. Det nya livet i rullstol har gjort honom bitter och självgod och han vill helst av allt ta livet av sig – Lou ser det som sitt kall att få honom att ändra sig.

(Foto: Tillverkare)

Clarke är bra som den livsbejakande och smått galna Lou, men ibland tenderar det att bli för mycket. Clafin är helt okej som den bittre, lame mannen som har tappat livsgnistan – problemet med filmen är bara att allt är så förutsägbart och överdrivet välpolerat. Från början till slut bjuder den inte på en enda överraskning eller dramaturgisk topp eller dal. Den följer formeln för trista snyftdramer direkt hämtade ur instruktionsboken av mästaren själv (Nicholas Sparks). Tyvärr lyckas Livet efter dig inte engagera oss nämnvärt – och det är väl ändå just syftet med en sådan film? Tre tunna stjärnor. Nej, om temat är något som intresserar dig så titta hellre på den mycket bättre franska filmpärlan ”Intouchables” (”En oväntad vänskap”, 2011).
Bildkvaliteten är bra, men något varierande, vissa scener har problem med färgmättnad och brus. Ljudspåret (DTS-MA 5.1) har en relativt tråkig mix och fokuserar mycket på dialogen. Det enda som finns i bonusmaterialet är ett par borttagna scener, trailers och en kort minidokumentär om adaptionen från bok till film.

 

Annons
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta

Release: 24 oktober 2016
Regi: Thea Sharrock
Med: Emelia Clarke, Sam Claflin, Janet McTeer, Matthew Lewis, Charles Dance, Stephen Peacocke
Genre: Drama
Land: UK
År: 2016
Längd: 1:50

IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Samsungs nya tv-tjänst erbjuder direktsända tv-kanaler gratis.
Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.