: Jurassic World 3D

Efter den här filmen har Jurassic Park-franchisen fortfarande en lång och lovande framtid framför sig!
Äventyr
Jurassic World 3D

Efter misären med ”The Lost World: Jurassic Park” hoppades vi innerligt att det inte skulle komma fler Jurassic Park-filmer. Sedan kom den tredje filmen och gav oss en och en halv timme med pigg action och ylanden, inte på samma nivå som den mer välgjorda första filmen, som också bjöd på mer än bara action, men ändå ett välkommet återseende. Trots detta var vi skeptiska mot att återuppliva franchisen ännu en gång. Men efter att ha tittat igenom Jurassic World 3D kan vi med eftertryck konstatera att vi hade fel: Detta en nästan rena rama underhållningsfullträffen!

Det har gått hela 22 år sedan Steven Spielberg förbluffade oss med toppunderhållning och osannolikt realistiska dinosaurier i Jurassic Park. Filmen var banbrytande när det gällde specialeffekter men hade också en mycket bra handling – och kritiserades för att vara alltför våldsam för mindre barn. Än en gång gör vi nu resan tillbaka till den otroliga ön utanför Costa Ricas kust där den ursprungliga parken har förvandlats till en gigantisk nöjespark-maskin med 20 000 besökande varje dag. Den som har hand om alltihop är den lite pryda och alltid välklädda och snygga Claire (Bryce Dallas Howard). Alla känner ju till mantrat för varje nöjespark: varje år måste de ha en ny toppattraktion som är större, tuffare och grymmare än fjolåret, annars sjunker antalet besökare. I Jurassic Worlds fall innebär det att de ständigt måste ”konstruera” en tuffare, större och mer skräckinjagande dinosaurie.

Jurassic World_3

Men leker man med naturen så får man vara beredd på konsekvenserna …

I detta avseende är Jurassic World inte precis banbrytande originell, mycket av handlingen är inte heller särskilt trovärdig. Å andra sidan är detta avsett som en ren och skär popcorn- och äventyrsfilm som bara har en enda uppgift: att underhålla. Och på det planet lyckas den verkligen. Varför? På grund av spänningen och de imponerande, och extremt verklighetstrogna, dinosaurierna, visst, men också för att författarna ger oss karaktärer som vi gillar, tror på och hejar på. Genidraget den här gången är att para ihop två ganska omaka vuxna mot varandra, de gillar uppenbarligen inte varandra men dras (motvilligt) till sina motsatser. De spelas perfekt av tuffingen och naturmänniskan Owen (Chris Pratt, Guardians of the Galaxy) och hans oemotståndliga (och irriterande) flamma, Claire (Bryce Dallas Howard).

Jurassic World_2

Som en liten upprepning av (och hyllning till) den ursprungliga filmen befinner sig återigen ett syskonpar mitt centrum av alla faror, och Owen måste rädda dagen. Dessutom vilar ett skumt storföretag som en skugga över alltihop, med ondsinta planer. Klyschorna finns alltså på plats, vilket också exemplifieras av Claire som går på tuff dinosauriejakt i sidenblus, minikjol och högklackade skor! Banalt och förutsägbart, javisst, men allt är så charmigt gjort, med bra skådespelare och en fascinerande bergochdalbana av en actionthriller att vi tar av oss hatten. Colin Treworrow (regi) har faktiskt lyckats med den bästa Jurassic Park-filmen hittills. Fem starka stjärnor delas härmed ut, och med de här karaktärerna säger vi Ja tack till ännu ett äventyr i dinovärlden.

Jurassic World_14 Jurassic World_12 Jurassic World_11 Jurassic World_10 Jurassic World_8 Jurassic World_7 Jurassic World_6 Jurassic World_5
<
>

3D ger filmen ett läckert djup, men tyvärr har det gjorts väldigt lite av pop-ut-av-TV:n-effekter, vilket många scener hade kunnat kryddas med. Hur som helst är både bild- och ljudkvalitet av yppersta kvalitet. Sällsynt bra skärpa och detaljer (även i de mörkaste scenerna) och vackra, naturliga färger. På bonusfronten får vi bland annat borttagna scener, en bra bakomfilm och flera dokumentärer om dinosaurierna och den tekniska biten.

Jurassic World_4

• Release: 26 oktober 2015
  • Regi: Colin Trevorrow