: Jordskott, säsong 1

Sverige har alltid utmärkt sig med bra deckare och Jordskott är ytterligare en välgjord produktion i genren. Ändå är det nästan komiskt hur formelbaserat beräknande den känns, även om den är kryddad med uppfriskande nordisk mysticism.

Publicerad 2015-09-23 - 09:57
Jordskott, säsong 1

Hur långt är vi beredda att gå för att skydda dem vi älskar och vilka dolda krafter kan slå tillbaka om vi låter egoism och girighet styra våra liv? Jordskott är en skrämmande thrillerserie med rötter i den svenska urskogen. Poliskommissarie Eva Thörnblad (Moa Gammel) återvänder till Silverhöjd sju år efter att hennes dotter försvann vid en sjö i skogen. Dottern återfanns aldrig och förmodades ha drunknat. När en pojke försvinner spårlöst undrar Eva om det finns ett samband och hon konfronteras med det förflutna och det lilla samhällets mörka historia.

Jordskott_9

De senaste åren har deckare från de skandinaviska länderna blivit populära även utomlands och kallas där ”nordic-noir”. Serier som Bron och Brottet har gått bra och även filmatiserats internationellt. Med tanke på de ekonomiska svårigheterna i film- och TV-branschen är det inte förvånande att det görs serier för att kunna nå kommersiell framgång utomlands. Jordskott känns som en mycket beräknad produktion även om den också har gott om kvaliteter. Här finns bra skådespelare, vackert foto, snygg klippning och scener som kan få även de tuffaste tittarna att hoppa till. Känslan är tyvärr att även om kvaliteten finns där så är allting enormt klyschigt och hela registret av element från andra serier finns med – en stark huvudpersonen med ett förflutet måste återvända till sin hemstad för att lösa ett nytt fall och komma tillrätta med sitt eget liv. Hur som helst fungerar serien bra i sin genre och är både sevärd och underhållande. Och den förtjänar beröm för att den har en ramberättelse som ger liv åt nordisk och övernaturlig folktro. Fyra stjärnor.

Jordskott_2 SVT_JORDSKOTT_2014 _I6B8919.JPG ©Palladium Fiction ©Palladium Fiction _I6B4699.JPG ©Palladium Fiction
<
>

Jordskott fungerar fint på Blu-ray. Det finns inget extramaterial, men det är ovanligt när det gäller TV-serier. Ljud- och bildkvalitet håller hög teknisk standard och förstärker upplevelsen av en serie som har lagt mycket möda på det tekniska.

SVT_JORDSKOTT_2014

Jordskott, säsong 1

• Release: 24 augusti 2015