: John Wick

Mannen som vid ett flertal tillfällen har varit Keanu Reeves stuntman debiterar som regissör med en film som har Reeves i huvudrollen. Det färdiga resultatet är absolut inte intellektuell föda, men i allra högsta grad lätt lättsmält tilltugg med hög testosteronhalt.

Publicerad 2015-03-02 - 15:57
John Wick

John Wick (Reeves) är en före detta lönnmördare som dragit sig tillbaka efter att ha blivit änkeman. Han lever ett stillsamt liv tillsammans med en hundvalp som var en present från hans avlidna hustru. Av misstag kommer han på kant med en grupp gangstrar som dödar jycken, stjäl hans favoritbil och misshandlar honom grovt. Detta ger Wick gott om motivation att göra comeback som professionell mördare.

Chad Stahelski har jobbat som stuntman i Hollywood i närmare 25 år och har bland annat varit stuntdouble för Keanu Reeves i både Point Break och The Matrix. Han har använt all sin erfarenhet och debuterar som filmregissör, och resultatet är minsann inte illa. John Wick är en välgjord och stiliserad actionfilm som är både underhållande och lyckad rent visuellt. Filmen är ett klassiskt hämnddrama med en enkel handling som går rakt på sak och aldrig försöker vara mer än hjärndöd action. Däremot hade filmen kunnat vara mycket bättre om den fått ett par extra vändor i författandet, och flera av karaktärerna är ytterst endimensionella och har varierat skådespeleri. Trots detta är John Wick sevärd underhållning även om den är ofattbart tom och onyanserad. Fyra stjärnor.

Blu-ray-versionen är bra. En timme med olika extramaterial och ett okej kommentatorsspår. Dessutom tillhör både ljudet (DTS 5.1) och bilden högsta divisionen.

John-Wick_6-990x505 John-Wick_5-990x505 John-Wick_4-990x505 John-Wick_3-990x505 John-Wick_2-990x505
<