: Joe

När det gäller Nicolas Cages filmer är det enda vi har förvånats över det senaste årtiondet att den ena faktiskt har lyckats vara sämre än den andra.

Publicerad 2015-01-24 - 10:46
Joe

Efter han flyttade permanent till New Orleans tar han bara filmjobb i närheten av ”The Big Easy”, med några få undantag (Bad Lieutenant) har det i stort sett varit pinsamma filmer ända sedan World Trade Center 2006. Mina damer och herrar: Cage is back!

Joe (Cage) har åkt in och ut ur fängelse de senaste 15 åren, för misshandel och bråk med lagens långa arm. Han leder ett gäng hårt arbetade karlar från arbetarklassen som jobbar i skogen och knappt får det att gå runt. Joe lär känna kringströvaren Gary (Tye Sheridan) som dras med en skitstövel till våldsam och alkoholiserad far. Han känner igen sig själv som ung i Gary och tar honom under sina vingar.

Filmen bygger på Larry Browns roman och är en osedvanligt stark och obehagligt realistisk historia som inte direkt dryper av hopp och frigörelse. Joe är rastlös, smådeprimerad och har hamnat i en ond cirkel där han ständigt hamnar i bråk, oftast med hög promillehalt. Gary betraktar Joe som räddningen ur det helvete han lever i – men är han verkligen det?

Fantastiska rollprestationer från Cage, Sheridan och Poulter, en gripande historia, berättad på ett fullständigt opretentiöst, avskalat och lågmält sätt, snyggt foto och en fast regi ger oss en stor filmupplevelse. Låt oss hoppas att ”Joe” blir Nicolas Cages motsvarighet till Matthew McConaugheys ”Mud”! Fem starka stjärnor. Bra bild och ljud, inget bonusmaterial!

Joe_2-990x505 Joe_3-990x505 Joe_4-990x505 Joe_5-990x505 Joe_6-990x505
<
>