Recension: Jack Reacher: Never Go Back

Humorlös Cruise

Vid det här laget har vi vant oss vid att se Tom Cruise som stenhård actionhjälte med stenansikte och det kan absolut vara underhållande – om handlingen är bra.

Publicerad 2017-04-05 - 09:18
Jack Reacher: Never Go Back

Som om det inte räckte med en framgångsrik följetångsserie med actionfilmer (Mission: Impossible) för herr Cruise är han på god väg att etablera sin andra. Den bygger på böckerna av Lee Child och handlar om ex-majoren Jack Reacher (Tom Cruise). En småbitter, introvert ensamvarg och vagabond som ständigt är på de svagas sida och inte tvekar att använda våld och ta lagen i egna händer för att ”oskadliggöra” ruttna äpplen.
På vita duken såg vi Reacher första gången i Jack Reacher 2012, med samma karaktär som i årets version, men den första filmen hade en sak som vi verkligen saknar i Never Go Back: välbehövlig förlösande humor, i form av en snabbkäftad Robert Duvall.
I film nummer två stöter Reacher på en militär mörkläggning, kopplad till illegal vapenhandel, krigsherrar och mördade amerikanska soldater i Afghanistan. En avlägsen bekant på militärhögskolan som han tidigare var chef för, major Turner (Cobie Smulders), kastas i fängelse anklagad för militärt spionage som lett till amerikanska soldaters död. Men gissa vad? Hon är oskyldig (!).

När handlingen väl har etablerats blir det full fart med flykt-action för hela slanten, där Reacher är rena rama enmansarmén som krossar adamsäpplen, skallar och knäskålar lika obekymrat som vi andra dricker ett glas vatten – tillsynes oövervinnelig och ofelbar. Efter ett tag känns alltihop ganska så segdraget, upprepande och snudd på parodiskt, vilket filmen försöker ”dölja” genom att fläta in en sidohistoria om att Reacher eventuellt har en dotter som han måste skydda. Den eventuella far/dotter-relationen är aldrig tillräckligt djup och inte trovärdigt heller – men om inte annat så får Reacher ännu en person han måste rädda. Filmen dras med för mycket löpande band-action och en synnerligen konventionell handling som inte engagerar. Det tar sig dock en smula när handlingen flyttar till exotiska New Orleans.
Never Go Back är en helt okej, tanketom actionfilm som gör sig bäst med grabbgänget – men tyvärr är den helt glömd innan eftertexterna slutat rulla.
4K-versionen har ett helt suveränt ljudspår i Dolby Atmos – vi känner verkligen hur mängder av kulor viner runt öronen och det är massor av tryck och en kristallklar dialog. Bilden är också bra, fast har lite för mycket brus och detaljer som går förlorade i de mörkaste scenerna. Det relativt omfattande bonusmaterialet innehåller sex dokumentärer (mellan 6 och 26 minuter långa), varav den mest intressanta handlar om inspelningen i Louisiana.

picture1
<
>