Recension: Hail, Caesar!

Blu-ray-recension

Coen-bröderna ger oss en fascinerande, men ofärdig hyllning till Hollywoods guldålder.
Karakter
Komedi
Hail, Caesar!
Annons
Annons
forfatter

De säregna bröderna Joel och Ethan Coen har en synnerligen imponerande CV. Med filmer som Barton Fink, Fargo, The Big Lebowski, No Country for Old Men och Burn After Reading, har de satt sin omisskännliga prägel på filmhistorien. De är ofta kompromisslösa och har en speciell känsla för att fånga en bra historia på sitt helt eget sätt. Även Hail Caesar! är en bra film men vi misstänker att bröderna denna gång har sin låtit sin fåfänga och lust att vara ”konstnärliga” påverka underhållningsvärdet.

Filmen är en stor hyllning till Hollywoods guldålder, när de stora studiorna regerade och stjärnorna var bundna till fasta avtal med varje studio. På samma gång ger den, naturligtvis, en kritisk och humoristisk, satirisk inblick i eran.

Den hårda och hänsynslösa fixaren Eddie Mannix (Josh Brolin) är en arketypisk, karikerad Hollywood-studioman. Han behandlar i princip sina primadonna-skådespelare hur han vill och kör ständigt över dem och regissörerna och manusförfattarna. Vi får bland annat se en otroligt rolig scen med religiösa ledare där de diskuterar vem Jesus var och hur han ska porträtteras. Rena rama filmkonsten!

Hail, Caesar!
Hail, Caesar!

Hail, Caesar! är full av många bra enskilda scener, men som en sammanhängande filmberättelse misslyckas dramaturgin. Huvudhandlingen är inblicken i de stora filmstudiornas guldålder, med Mannix som röd tråd. Från den här eran kom bland annat de många ”sandal-filmerna”, svulstiga musikaler och lätta komedier. Och det är i denna kärna som Coen-brödernas hjärta och engagemang finns. Allt annat är nödvändig utfyllnad för att återskapa filmkonst från den gyllene tidsåldern. En av underhistorierna handlar om när en av studions stjärnskådisar, Baird Whitlock (George Clooney), kidnappas av en frustrerad manusförfattare som vill ha en större del av kakan. Clooney glider elegant in i rollen som gammaldags Hollywood-snygging, men hans historia väcker aldrig någon större entusiasm.

Annons

Filmen har väldigt många bra skådespelare, men det är kvinnorna som lägger beslag på de saftigaste karaktärerna, inte minst är Scarlett Johansson en fullträff som divan DeeAnn Moran – en gudinna på den vita duken men en snabbkäftad hamnarbetare när kameran slutar filma. Även Tilda Swinton (i dubbelroll) imponerar.

Hail, Caesar!_6 Hail, Caesar!_5 Hail, Caesar! Hail Caesar!
<
>
Hail, Caesar!

Sammantaget är detta en fin, varm och komisk hyllning (nästan en film inuti en film), som tyvärr haltar lite och ibland känns långtråkig och en aning osammanhängande. Fyra stjärnor.

Bildkvaliteten matchar utmärkt perioden den ska porträttera, med varma färgtoner och skarpa detaljer. Ljudspåret (DTS-MA 5.1) har en tydlig dialog och gott om detaljer, men saknar lite tryck. Bonusmaterialet består bara av fyra minidokumentärer.

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • Release: 18 juli 2016
  • Regi: Joel Coen
  • Med: Josh Brolin, George Clooney, Alden Ehrenreich, Scarlett Johansson, Ralph Fiennes, Tilda Swinton
  • Genre: Komedi
  • Land: USA
  • År: 2016
  • Längd: 1:46
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Strömningsjätten har tecknat ett stort avtal om innehåll med Sony Pictures.
Ännu en gång flyttas premiärerna för stora filmtitlar fram.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.