: Grudge Match

En underförstådd boxningsuppgörelse mellan två av filmhistoriens mest legendariska karaktärer, Balboa och LaMotta, är helt enkelt bara trist, även om produktionen håller god kvalitet och det finns en aning underhållningsvärde.

Publicerad 2014-07-15 - 04:00
Grudge Match

Den unge och ambitiöse boxningspromotorn Dante Slate Jr (Kevin Hart) lyckas på ett mirakulöst sätt arrangera en boxningsmatch mellan de två pensionerade och rivaliserande storboxarna Henry ”Razor” Sharp (Sylvester Stallone) och Billy ”The Kid” McDonnen (Robert De Niro). Innan den stora uppgörelsen dyker det upp en hel del dunkelheter från det förflutna och det måste slås många slag för att läka gamla sår.

Rocky (1977) vann en Oscar för bästa film och bästa regi, medan Tjuren från Bronx (1980) gav Robert de Niro sin andra Oscar för bästa manliga huvudroll. Lockelsen har tyvärr blivit för stor för den här filmens producenter att försöka återskapa en del av magin i dessa klassiker, 30-40 år senare. Resultatet är som befarat: inte speciellt bra och långtifrån Oscars-nomineringar. Sylvester Stallone nominerades i stället till en ”Razzie” för sämsta manliga skådespelare. ”Grudge Match” är en sorglig film som i stora drag består av två timmar med de två gamla storheterna som kastar skit på varandra. Produktionen håller god kvalitet rent tekniskt och det finns en del underhållande scener, men det räddar tyvärr inte den här trista historien. Man måste få fråga: VARFÖR? Två stjärnor.

Om man av en eller annan anledning skulle ha ett behov av att skaffa sig den här filmen på Blu-ray så får man en helt okej teknisk produkt. Ljudet är bra och bilden nästan helt perfekt. Dessutom får man en god dos extramaterial som bland annat innehåller en ganska så intressant intervju med självaste Holyfield och Tyson som har ett litet gästframträdande i filmen.

Grudge Match

• Release: 14 april
  • Regi: Peter Segal