: Godzilla 3D

Blu-ray-recension

Fler än 30 filmer har det hunnit bli om den japanska jätteödlan, den senaste amerikanska versionen försöker göra en ”seriös” film av en katastroffilm.
Karakter
Action
Godzilla 3D
Annons
Annons
forfatter

http://www.youtube.com/watch?v=3q0ap31vSN8

Apropå katastroffilm så var Roland Emmerichs Godzilla från 1998 en veritabel katastrofkalkon. Den här gången låter regissör Gareth Edwards historien gå tillbaka till sina rötter. Första filmen om Godzilla kom ut i Japan 1954, den gången var jätteödlan ett resultat av atombomberna som släpptes över Hiroshima och Nagasaki. 2014-versionen spinner vidare på radioaktivitet, när ett kärnkraftverk går söder och vår hjälte mister sin hustru (Juliette Binoche). Femton år senare är platsen avspärrad och livsfarlig, men döljer myndigheterna något?

Upp ur karantänen stiger Mutoer, gigantiska monster som lever på radioaktivt material och älskar att mosa sönder städer. Goda råd är dyra och vetenskapsmannen Serizawa (Ken Watanabe) kallas in som expert för US Marines, ett militärt förband där Binoches son ingår.

För att vara en katastroffilm tar Godzilla ovanligt lång tid på sig tills katastrofen inträffar och ”huvudpersonen” (Godzilla) lyser med sin frånvaro länge, och kommer sent (men ordentligt) in på banan. Det är sällsynt att katastroffilmer inte är fullproppade med pinsamma one-liners, klyschor och stereotyper, men sådant har faktiskt Godzilla befriande lite av. Här är det ”seriös” forskning och myndigheternas desperata kamp mot monstren som är i fokus, mot bakgrund av ett aningen diffust miljötema. Filmen är lite väl seriös, tar sig själv på högtidligt allvar och saknar humor och glimten i ögat, och huvudpersonen är en karaktär vi överhuvud taget inte bryr oss om om han lever eller dör. De som bär upp filmen är en bra Watanabe och Godzilla själv. Specialeffekterna är råläckra och imponerande, när Godzilla mosar Las Vegas och San Francisco får vi filmens popcorn-höjdpunkt – men det är för lite av det och filmen är onödigt lång. Fyra stjärnor.

Har du en subbas av viss storlek är det ingen dum idé att skicka ut en varning till grannarna innan du sätter igång Godzilla, och kanske samtidigt passa på att kontrollera om husförsäkringen täcker skador på grunden som orsakas av filmtittning, för här får basen verkligen jobba! När jätteödlan trampar ner och mosar städer skakar det härligt i hela huset, ändå serveras vi ett välbalanserat surroundljud (DTS-HD MA 7.1). Bildkvaliteten är mycket bra, fast 3D-versionen plågas av crosstalk. Extramaterialet består av flera minidokumentärer, bland annat om mörkläggningen av den ”riktiga” Godzilla.

Annons

knapp

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • Release: 22 september 2014
  • Regi: Gareth Edwards
  • Med: Aaron Taylor-Johnson, Ken Watanabe, Bryan Cranstone, Elizabeth Olsen, Juliette Binoche, David Strathairn
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2014
  • Längd: 2:03
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Strömningsjätten har tecknat ett stort avtal om innehåll med Sony Pictures.
Ännu en gång flyttas premiärerna för stora filmtitlar fram.
Harrison Ford-filmen från 1986 gör comeback som TV-serie.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.