Recension: Ghost in the Shell

Läcker inpackning, tomt skal

Scarlett Johansson är snygg som cyborg-polis i uppblåst framtidsthriller.
Karakter
Action
Ghost in the Shell
Annons
Annons
forfatter

Hollywood fortsätter att uppvakta den enorma asiatiska filmmarknaden, den här gången handlar det om ett slags asiatisk version av Blade Runner.

I en inte alltför avlägsen framtid är uppgraderingar och cyborg-kroppsdelar lika naturligt för mänskligheten som att sminka sig på morgonen. Jätteföretaget Hanka Robotics har gått ett steg till och stoppat in en riktig mänsklig hjärna i en cyborg-kropp – och vips, så är supermänniskan född. Eller?

Personen som får den banbrytande ”äran” att få sin hjärna implanterad i en robot (som ser ut och rör sig 100 % mänskligt) är ”Major” (Scarlett Johansson). I egenskap av enmansarmé, som samtidigt kan tänka och dra slutsatser som en människa, är hon den perfekta polisen. Men hon och hennes team råkar ut för trubbel när de stöter på den komplexa hackern Kuze. Ju mer de undersöker fallet desto tydligare blir det för Major att sanningen hon fått höra är en lögn.

Vi får se en dystopisk framtidsvision som utspelas i Tokyo ett par år in i framtiden. Tekniken finns överallt – och inuti alla – och det är nästan omöjligt att skilja på vem som är människa och vem som är maskin, och allmänheten bombarderas av reklam i form av gigantiska 3D-hologram. Här skulle Deckard (Harrison Ford, Blade Runner) fått en tuff uppgift!

Ute på uppdrag uppträder Major i en hudliknande dräkt som döljer stålskelettet men framhäver resten av kroppen, och Scarlett Johansson både ser bra ut och gör en stabil roll som actionhjältinna. Att hon kan skjuta och slåss har vi sett tidigare (Lucy, Avengers), men trots en intressant handling känns filmen dessvärre ganska så ihålig. Huvudpersonerna är extremt endimensionella och handlingen är lika genomskinlig och förutsägbar som en fransk negligé. Filmens underliggande moral – att de kan ta din kropp, men inte din själ/ande (ghost), och att det är dina egna handlingar som definierar dig – känns bara som en förevändning: Ghost in the Shell handlar om ytliga, häftiga actionscener, där de flesta är bleka kopior av sådant vi har sett förut. 3 medelmåttiga stjärnor.

Annons

4K-versionen har ett häftigt ljudspår (Dolby Atmos) där framför allt subwoofern får sig en omgång. Bildkvaliteten är helt klart bra, men imponerar inte jämfört med BD-versionen. Det gnistrar inte precis av detaljer och skärpa i alla de mörka scenerna. Bonusmaterialet innehåller en duglig bakomfilm samt två minidokumentärer. Filmen ges även ut i en BD 3D-version, men med den sämsta 3D-bilden vi har sett!

picture1
<
>
Foto: Fox Paramount
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta

Release: 7 august 2017 Regi: Rupert Sanders Med: Scarlett Johansson, Pilou Asbæk, Takeshi Kitano, Juliette Binoche, Michael Pitt, Chin Han Genre: Action Land: USA År: 2017 Längd: 1:47

IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Samsungs nya tv-tjänst erbjuder direktsända tv-kanaler gratis.
Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.