Recension: Ghost in the Shell

Läcker inpackning, tomt skal

Scarlett Johansson är snygg som cyborg-polis i uppblåst framtidsthriller.

Publicerad 2017-08-08 - 10:19
Ghost in the Shell

Hollywood fortsätter att uppvakta den enorma asiatiska filmmarknaden, den här gången handlar det om ett slags asiatisk version av Blade Runner.

I en inte alltför avlägsen framtid är uppgraderingar och cyborg-kroppsdelar lika naturligt för mänskligheten som att sminka sig på morgonen. Jätteföretaget Hanka Robotics har gått ett steg till och stoppat in en riktig mänsklig hjärna i en cyborg-kropp – och vips, så är supermänniskan född. Eller?

Personen som får den banbrytande ”äran” att få sin hjärna implanterad i en robot (som ser ut och rör sig 100 % mänskligt) är ”Major” (Scarlett Johansson). I egenskap av enmansarmé, som samtidigt kan tänka och dra slutsatser som en människa, är hon den perfekta polisen. Men hon och hennes team råkar ut för trubbel när de stöter på den komplexa hackern Kuze. Ju mer de undersöker fallet desto tydligare blir det för Major att sanningen hon fått höra är en lögn.

Vi får se en dystopisk framtidsvision som utspelas i Tokyo ett par år in i framtiden. Tekniken finns överallt – och inuti alla – och det är nästan omöjligt att skilja på vem som är människa och vem som är maskin, och allmänheten bombarderas av reklam i form av gigantiska 3D-hologram. Här skulle Deckard (Harrison Ford, Blade Runner) fått en tuff uppgift!

Ute på uppdrag uppträder Major i en hudliknande dräkt som döljer stålskelettet men framhäver resten av kroppen, och Scarlett Johansson både ser bra ut och gör en stabil roll som actionhjältinna. Att hon kan skjuta och slåss har vi sett tidigare (Lucy, Avengers), men trots en intressant handling känns filmen dessvärre ganska så ihålig. Huvudpersonerna är extremt endimensionella och handlingen är lika genomskinlig och förutsägbar som en fransk negligé. Filmens underliggande moral – att de kan ta din kropp, men inte din själ/ande (ghost), och att det är dina egna handlingar som definierar dig – känns bara som en förevändning: Ghost in the Shell handlar om ytliga, häftiga actionscener, där de flesta är bleka kopior av sådant vi har sett förut. 3 medelmåttiga stjärnor.

4K-versionen har ett häftigt ljudspår (Dolby Atmos) där framför allt subwoofern får sig en omgång. Bildkvaliteten är helt klart bra, men imponerar inte jämfört med BD-versionen. Det gnistrar inte precis av detaljer och skärpa i alla de mörka scenerna. Bonusmaterialet innehåller en duglig bakomfilm samt två minidokumentärer. Filmen ges även ut i en BD 3D-version, men med den sämsta 3D-bilden vi har sett!

picture1
<
>