Recension: Geostorm 3D

Geostorm: Bland det dummaste vi har sett!

Geostorm är en klar förolämpning mot varje normalintelligent person – och mördande tråkig!

Publicerad 2018-03-15 - 11:46
Geostorm 3D

Låt det vara sagt med en gång: vi har inget emot ”hjärndöda” actionfilmer utan något annat syfte en ren popcornunderhållning. En film som man kan koppla ur hjärnan till, logga ut från tillvarons ibland outhärdlig enkelhet, luta sig tillbaka i soffan, öppna en öl och låta tankarna fly samtidigt som Bruce Willis skjuter 50 karikerade skurkar och räddar världen – med ett leende på läpparna och rappa repliker.

Geostorm, däremot, är varken underhållande eller hjärndöd – här var ”patienten” död vid ankomsten!

Miljöalibi

Världen och klimatet har (förmodligen för att vi har förorenat allting och inte kan samarbeta internationellt!) gått åt helvete. Några listiga forskare har dock hittat ett sätt att kontrollera vädret – ända tills någon hackar systemet och använder det som ett vapen som utplånar allt. Då måste Gerard Butler rädda dagen – och världen.

Lönechecken trumfar allt!

Vi upphör aldrig att förvånas över att en del hollywoodproducenter lyckas övertyga kvalitetsskådespelare och A-stjärnor att ställa upp i filmer som är helt uppenbart är fullständigt trams. Geostorm är ännu ett bevis på att det är fullt möjligt. Karaktärsskådespelaren Ed Harris ackompanjeras av bland annat actionhjälten och självaste Andy Garcia i en handling som är så tunn och ofattbart amatörmässigt gjord att den får andra floppar att framstå som mästerverk.

Effekter i en film utan själ

Filmen ser billig ut, är fullproppad av osannolikheter och usla repliker. På flykt från en gigantisk storm, efter att Secret Service-agenten har skjutit sig ut ur situationen, river presidenten (Garcia) av töntiga repliker som: ”Marry her”. Det är på den här infantila, banala nivån Geostorm ligger. Men visst, det hade varit okej om vi åtminstone blev underhållna av häftig/tuff/smart action. Det absolut enda som vi ens höjer på ögonlocken av är en del av naturkatastroferna som piskar sönder kända städer/landmärken – synd bara att sådant var något som imponerade på oss för 10–12 år sedan, nu för tiden är det lika vanligt som att se en fluga cirkla över en komocka.

Eller som JJ Abrams sade när vi träffade honom på SXSW i Austin: ”En film som är proppfull med spektakulära specialeffekter utan en bra, mänsklig historia som publiken kan relatera till, har ingen framtid”. Och det är största problemet med Geostorm, vi bryr oss inte det minsta dugg om karaktärerna överlever eller om de blir mosade i en köttkvarn.

Trist hafsverk

Om du slår upp ”överspel” på Wikipedia så får du antagligen upp en bild på Jim Sturgess, han tror uppenbarligen att han är med i en tårdrypande dramafilm med Oscar-potential. Nix! Gerard Butler gör så gott han kan, men får visa upp chockerande lite av sin talang som actionhjälte. När actionfilmen dessutom gör sig skyldig till den allra största actionfilm-synden – alla actionscener är ofattbart tråkiga – så finns det inte mycket kvar. En ynka stjärna till denna förolämpande usla film.

Bildkvaliteten är i klass med filmens B-känsla: platt! Färgerna är rödaktiga och har konsekvent massor av brus. Ljudspåret (DTS 5.1) är snäppet bättre, ibland får subwoofern visa vad den kan. Enda bonusmaterialet är tre superkorta minidokumentärer.

<
>
Geostorm 3D