: Fury

Regissör David Ayer och Brad Pitt serverar en ytterst intensiv och klaustrofobisk krigsfilm som är ett slags stridsvagnsversion av Das Boot.

Publicerad 2015-02-24 - 11:56
Fury

De unga amerikanska grabbarna i stridsvagnen ”Fury”, som leds av Don (Brad Pitt), har upplevt det mesta av krigets skräck på sin väg från Nordafrika genom Europa. Nu befinner de sig mitt i tyska fronten mot slutet av kriget och både manskapet och maskinerna är utmattade och desillusionerade.

Slutet för Hitler närmar sig, de allierade måste ”bara” ta ett par tiotal tyska småstäder till, men motståndet från den tyska armen, som har alla mobiliserade, är fortfarande starkt. Inte minst tack vare de enastående Tiger-tanksen biter sig nazisterna fast i lervällingen på den tyska landsbygden. En av soldaterna i ”Fury” dödas och rookien Norman kliver ombord i järnmaskinen – Norman har ingen stridserfarenhet, kommer direkt från skrivbordet och är fortfarande en idealist som tror på det goda i människan. Han får lära sig hur det ligger till på ett snabbt och brutalt sätt.

När den är som bäst är Fury en vansinnigt intensiv och medryckande krigsfilm som verkligen skakar ut dig ur bekvämlighetszonen här i vår lugna och fredliga del av världen. Livet inne i stridsvagnen skildras kallt, realistiskt, brutalt och klaustrofobiskt, men ändå med en kamratlig värme och sarkasm. Ur den synvinkeln skiljer den sig inte nämnvärt från andra krigsfilmer, men den vandrar i relativt upptrampade och förutsägbara spår, med delvis arketypiska karaktärsdrag. Brad Pitt gör vad han ska, men känns lite för endimensionell, det är Sia LaBeouf som verkligen imponerar och uppvisar ett brett spektrum av känslor, förtvivlan och ilska.

Filmens två bästa scener är helt klart den eleganta ”tank-baletten” på tysk mark, där fyra amerikanska stridsvagnar i underläge dansar en intensiv dödsdans mot den tyska superstridsvagnen Tiger. Snyggt koreograferat och filmat. Strax innan får vi se en snabb kontrast när Don och Norman tar sig i hos två kvinnor när de allierade har erövrat staden. Utanför fortsätter granatregnet och likstanken ligger som en dimma över staden. Men inomhus spelar de vacker musik, läser tidningar och avnjuter god mat. En mycket lyckad kontrast till krigets brutalitet som snart väntar våra hjältar.

Och just hjältarna är dessvärre ett aningen överdrivet framträdande karaktärsdrag i filmen. Alla har vi sett Rambo på egen hand kasta ut hela den röda armén ur Afghanistan, och om inte gänget i Fury-stridsvagnen på egen hand fixar Hitlers nederlag så är det inte långtifrån när de under filmens sista halvtimme slaktar ”halva” tyska armén, osårbara och pricksäkra som de är. Det är då vi hör ”The Star Spangled Banner” dundra i bakgrunden. Med det överdrivet heroiska greppet försvinner mycket av filmens brutala realism. Men visst, Fury är ett intensivt, spännande och tekniskt mycket lyckat krigsepos som sopar hem fyra stjärnor.

Ljudspåret är en karaktär i sig självt, när vi mitt inne i Fury hör hur korselden från alla håll och kanter pepprar pansarplåten. Och när monstret skjuter dundrar det så hårt i subbasen att vi måste hålla i oss, samtidigt som dialogen är kristallklar. Bilden är inte heller dålig, men på grund av en lite ojämn kvalitet får den inte maxpoäng, framför allt i vissa mörka scener försvinner för många detaljer.

Borttagna och förlängda scener, trailers, minidokumentärer och en riktigt bra ”regissörens dagbok” är vad extramaterialet har att bjuda på.

Fury_2-990x505 Fury_10-990x505 Fury_9-990x505 Fury_8-990x505 Fury_7-990x505 Fury_6-990x505 Fury_5-990x505 Fury_4-990x505 Fury_3-990x505
<