: Fast & Furious 7

När en filmserie når den sjätte uppföljaren skulle du kanske förvänta dig ett deprimerande resultat, följt av en önskan om att det är dags att sätta punkt? Furious 7 går något överraskande mot strömmen och slutar som en av de starkaste i serien och ger faktiskt mersmak.

Publicerad 2015-08-24 - 04:00
Fast & Furious 7

Dominic Toretto (Vin Diesel) och hans gäng, som bland annat består av Brian (Paul Walker) och Hobbs (Dwayne Johnson), har lämnat sitt kriminella förflutna och gått skilda vägar efter att ha besegrat den internationella terroristen Owen Shaw (Luke Evans). Tyvärr är skurkens bror, Deckard Shaw (Jason Statham), ute efter hämnd och försöker döda varje medlem av Dominics gäng. Dessutom hamnar de allihop i ett krig mellan den somaliska terroristen Jakande (Djimon Hounsou) och en tvivelaktig federal agent, Mr Nobody (Kurt Russell), som försöker skaffa ett revolutionerande spårningsprogram som kan användas som ett farligt vapen. Dominic måste därför samla ihop det gamla gänget, stoppa Shaw och få tag i den hemliga prylen.

Filmserien om de småkriminella, hjältemodiga och bilfrälsta karaktärerna har hållit på snart i femton år. Efter den första filmen, The Fast and The Furious (2001), har det kommit nya uppföljare med jämna mellanrum – och med varierande kvalitet. Intresse och fans har visserligen alltid funnits, och serien fick en vitamininjektion genom de två föregående filmerna, Fast & Furious 5 (2011) och Furious 6 (2013), även om kritikerna har varit mycket oeniga i sina recensioner. När Paul Walker tragiskt (och möjligen lite ironiskt) dog i en bilolycka i november 2013 var redan inspelningen av den sjunde filmen på god väg. Projektet lades först på is men beslutet blev att filmen skulle kompletteras med hjälp av CGI-effekter och ”body doubles” så att ”Walker” kunde slutföra jobbet. Resultatet är positivt eftersom Paul Walker fick ta ett värdigt farväl till fansen och den färdiga filmen har blivit den kanske bästa av allihop.

Fast & Furious 7_15

Det råder ingen tvekan om att man kan kritisera Hollywoods filmindustri för att de tvunget måste mjölka alla framgångar maximalt genom uppföljare. Fast med lite välvilja är ju Fast & Furious bara ren underhållning och man kan mycket väl förstå varför producenternas gör som de gör. Speciellt med tanke på att den här filmen har blivit en av de mest lönsamma hittills och nästan tjänade in hela sin budget på 190 miljoner dollar redan under den första biohelgen. Vad man än tycker om saken så har Fast & Furious 7 blivit en mycket sevärd actionfilm som håller hög klass i sin genre.

Skräcksfilmsregissören James Wan (Saw, The Conjuring) debuterar i serien och levererar en film som är full av fantastiska actionscener nästan helt utan avbrott i nästan två och en halv timme. Några av de spektakulära påhitten är värda hela biobiljetten på egen hand. Dessutom är faktiskt manus ganska så roligt, och filmen har fått ett ordentligt lyft med Jason Statham som skurken och Kurt Russell som gammal ringräv i sin agentroll.

Fast & Furious 7_2

Som negativ kritik måste man säga att det knappt finns några filmer som är lika fullständigt tanketomma, med stereotypa karaktärer och massor av testosteron. Här finns vackra kvinnor i bikini, stiliga muskulösa män och lyxbilar som helt planlöst krossas till oigenkännlighet. Filmen är fullproppad med klyschor och generaliseringar som inte hör hemma 2015 och det kan bli väl parodiskt emellanåt.

Ändå är Fast & Furious 7 en så underhållande och stilsäker film att man tvingas strunta i allt detta och bara njuta av spektaklet tillsammans med en enorm container popcorn. Det kommer att bli fler filmer i serien och även om det är lite tråkigt att inte Hollywood har mer fantasi och kan tänka i nya banor så får man trösta sig med den vårdslösa bilkörningen. Den är i alla fall, i det här fallet, beundransvärd. Fem stjärnor.

Fast & Furious 7_14 Fast & Furious 7_13 Fast & Furious 7_12 Fast & Furious 7_11 Fast & Furious 7_10 Fast & Furious 7_9 Fast & Furious 7_8 Fast & Furious 7_6 Fast & Furious 7_5 Fast & Furious 7_4
<
>

Fast & Furious 7 lär definitivt finnas med på önskelistan hos många fans och de kan bli väldigt nöjda med Blu-ray-versionen. Den är proppfull med massor av extramaterial av olika slag, som ger en intressant inblick i denna extremt krävande produktion. Dessutom ingår det en ”extended version” av filmen som är tre minuter längre än originalversionen. Det tekniska håller precis som förväntat mycket hög standard. En lysande bild och ett utsökt ljudspår i DTS 7.1 som definitivt lyfter tittarupplevelsen.

Fast & Furious 7

• Release: 24 augusti 2015
  • Regi: James Wan