: Ex Machina

Kan en maskin verkligen tänka själv och ha mänskliga känslor? Och hur skulle det i så fall påverka människors inställning till den? Följ med på en fascinerande tanke-tripp!

Publicerad 2015-08-27 - 09:55
Ex Machina

Alex Garland har skrivit The Beach (DiCaprios genombrottsfilm 2000) och manus till bland annat 28 Days Later och Dredd, och med sin regidebut ger han oss ett riktigt sci-fi-mästerverk!

I Ex Machina ställs vi inför något så stort som existentiella frågor om liv och död, och om vad som gör en människa till en människa. Och kan verkligen artificiell intelligens ha självständiga tankar, känslor och empati? Frågor som har behandlats förut i otaliga filmer, bland annat Blade Runner, A.I. och I, Robot, men aldrig så intelligent, subtilt och elegant som i Ex Machina.

Ex Machina_6

Programmeraren Caleb (Domnhall Gleeson) vinner ett lotteri på jobbet och får chansen att tillbringa en vecka tillsammans med sin excentriska enstöring till chef, Nathan (Oscar Isaac). Mitt ute i ödemarken har chefen för världens största sökmotor (!) byggt sig ett underjordiskt palats där han arbetar med artificiell intelligens – och Caleb har valts ut för att testa om Avas (Alicia Vikander) intelligens verkligen är egna tankar och om ”hon” har känslor som påminner om en människas.

Garland har skrivit ett ofattbart bra manus som sätter igång en tankeprocess hos såväl de tre huvudpersonerna som hos publiken. Tankarna som diskuteras är djupa och välformulerade, utan att det känns vare sig dumt eller klyschigt. På samma gång får vi bevittna ett enastående kammarspel mellan den svårt alkoholiserade chefen och den unga, asociala datornörden. Karaktärerna kompletterar varandra och båda rolltolkningarna är i toppklass! Allt ackompanjeras elegant av en nedtonad Alicia Vikander som ställer svåra frågor tillbaka till sin skapare/fångvaktare/forskare.

Ex Machina_5 Ex Machina_4 Ex Machina_3 Ex Machina_2
<
>

Ex Machina har ett minimalistiskt filmuttryck som påminner om Stanley Kubricks, både i den minimalistiska, kalla designen och det långsamma kvardröjande fotot, och samspelet mellan Gleeson och Isaac ger associationer till det bästa från Ingmar Bergman. En klassiker är född! Sex stjärnor.

Ett utmärkt ljudspår (DTS-X) och en, mestadels, bländande skarp bild. Bonusmaterialet har en lärorik 40-minuters bakomfilm, frågor och intervjuer samt nio minidokumentärer.

Ex Machina

• Release: 17 augusti 2015