: En ny start

Matt Damon är världens vanligaste och man i Cameron Crowes We Bought a Zoo spelar han just det: en helt vanlig person som gör något mycket ovanligt. Tillsammans med Scarlett Johansson bjuder han på en mycket bra feelgood-film.

Publicerad 2013-02-21 - 06:00
En ny start

Filmen sägs bygga på den sanna historien om den hyfsat välbärgade tvåbarnspappan Benjamin (Damon) som efter sin frus död säger upp sig från sitt jobb i Los Angeles, tar med sig sina tonåringar och köper sig en djurpark! Inte för att han kan någonting om hur man sköter en sådan, eller har tillräckligt mycket pengar för att hålla den flytande, utan för att hans dotter faller pladask för den – och det räcker för att pappa ska slå till!

Med andra ord är handlingen lite osökt, och En ny start kunde ha blivit en film fullproppad med klyschor och plattityder, men erfarne regissör Crowe (Almost Famous, Jerry Maguire) ror den iland genom att krydda historien med vanliga människor som har vanliga problem och glädjeämnen: konflikter mellan far och son, Benjamins strapatser för att rädda livsverket och en precis lagom avslappnad kärlekshistoria. Jo då, visst är karaktärerna stereotyper, som den enkla djurskötaren och ”sliskige” mannen som ska besiktiga djurparken, men i stort sett klarar sig Cameron Crowe med hedern i behåll – och allting bärs upp av en alldeles utmärkt Damon och en lika välplacerad Scarlett Johansson som ser oförskämt ”ordinär” ut som djurskötare. En riktig trivselfilm för hela familjen som hade tjänat på en smula stramare manus och en något kortare speltid. Fyra stjärnor.

Köper du BD-versionen får du en alldeles utsökt bildkvalitet och ett väldigt bra ljudspår. Som bonus får du kommentatorsspår, bloopers, ett par borttagna scener, dokumentär om familjen som ligger till grund för filmen samt en helt okej bakomfilm.

En ny start

• Release: 14 november 2012
  • Regi: Cameron Crowe