Recension: Earthquake Bird

Jordbävning på lerfötter

Vikander gör sitt jobb i en förvånansvärt riktningslös film som inte förmår engagera.
Karakter
Krim
Earthquake Bird
Annons
Annons
forfatter

Alicia Vikander har tagit filmvärlden med storm de senaste åren. Den otroligt skickliga skådespelerskan har gjort starka roller i filmer som Tulip Fever, The Light Between Oceans, The Danish Girl (som hon vann en Oscar för) och Ex Machina, samt spelar häftig actionhjältinna i Tomb Raider.

I Tokyo har svenska Lucy (Vikander) flytt från sitt förflutna. Hon jobbar som översättare, lever som enstöring och har nästan ingen kontakt alls med sitt hemland eller sin familj. Den introverta flickan blir fascinerad av den mystiska Teiji (Naoki Kobayashi) som oavsiktligt tar en bild av henne på gatan. De inleder först en platonisk relation, som så småningom övergår i en romans och tar sig erotiska uttryck. Femte hjulet under vagnen blir den livsglada nykomlingen i Tokyo, Lily (Riley Keough) – alla tre känner sig vilsna i den japanska metropolen.

När polisen börjar utreda Lilys försvinnande nystas Lucys förflutna upp och en historia med svartsjuka, osäkerhet och bedrägeri avslöjas. Kanske kände hon inte Teiji tillräckligt bra, kanske känner hon sig inte själv heller? Och vilka slags spöken bär hon med sig från barndomens Sverige?

Här finns många bra element för en spännande thriller, men berättelsen är mediokert och oinspirerande skriven och regissören lyckas inte heller få materialet att leva och utvecklas. Det blir mycket bortkastad talang i detta tämligen oförlösta drama.

Annons

Earthquake Bird känns inte trovärdig, den är för naiv och trevande. Det verkar som om manusförfattaren/regissören inte vet åt vilket håll han vill gå med filmen. Westmoreland försöker sig på en erotisk thriller, men även på det planet kommer han bara halvvägs och resultatet känns nästan halvfärdigt. 3 svaga stjärnor, varav en uteslutande tilldelas Vikander för en bra rollprestation med tanke på hur lite hon haft att jobba med.

 

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • Netflix
  • Release: 15 november 2019
  • Regi: Wash Westmoreland
  • Med: Alicia Vikander, Naoki Kobayashi, Jack Huston, Riley Keough, Kiki Sukezane, Ken Yamamura, Niclas Ericssson
  • Genre: Krim
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Längd: 1:47
  • Betyg: 3
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Strömningsjätten har tecknat ett stort avtal om innehåll med Sony Pictures.
Ännu en gång flyttas premiärerna för stora filmtitlar fram.
Harrison Ford-filmen från 1986 gör comeback som TV-serie.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.
Starka kvinnor med högst personliga problem är den drivande kraften i detta starka Netflix-drama.