annons

Recension:
Earthquake Bird

Jordbävning på lerfötter

Vikander gör sitt jobb i en förvånansvärt riktningslös film som inte förmår engagera.

EARTHQUAKE BIRD (2019)
Krim
Earthquake Bird

Alicia Vikander har tagit filmvärlden med storm de senaste åren. Den otroligt skickliga skådespelerskan har gjort starka roller i filmer som Tulip Fever, The Light Between Oceans, The Danish Girl (som hon vann en Oscar för) och Ex Machina, samt spelar häftig actionhjältinna i Tomb Raider.

I Tokyo har svenska Lucy (Vikander) flytt från sitt förflutna. Hon jobbar som översättare, lever som enstöring och har nästan ingen kontakt alls med sitt hemland eller sin familj. Den introverta flickan blir fascinerad av den mystiska Teiji (Naoki Kobayashi) som oavsiktligt tar en bild av henne på gatan. De inleder först en platonisk relation, som så småningom övergår i en romans och tar sig erotiska uttryck. Femte hjulet under vagnen blir den livsglada nykomlingen i Tokyo, Lily (Riley Keough) – alla tre känner sig vilsna i den japanska metropolen.

När polisen börjar utreda Lilys försvinnande nystas Lucys förflutna upp och en historia med svartsjuka, osäkerhet och bedrägeri avslöjas. Kanske kände hon inte Teiji tillräckligt bra, kanske känner hon sig inte själv heller? Och vilka slags spöken bär hon med sig från barndomens Sverige?

Här finns många bra element för en spännande thriller, men berättelsen är mediokert och oinspirerande skriven och regissören lyckas inte heller få materialet att leva och utvecklas. Det blir mycket bortkastad talang i detta tämligen oförlösta drama.

Earthquake Bird känns inte trovärdig, den är för naiv och trevande. Det verkar som om manusförfattaren/regissören inte vet åt vilket håll han vill gå med filmen. Westmoreland försöker sig på en erotisk thriller, men även på det planet kommer han bara halvvägs och resultatet känns nästan halvfärdigt. 3 svaga stjärnor, varav en uteslutande tilldelas Vikander för en bra rollprestation med tanke på hur lite hon haft att jobba med.

 

annons
annons
  • Netflix
  • Release: 15 november 2019
  • Regi: Wash Westmoreland
  • Med: Alicia Vikander, Naoki Kobayashi, Jack Huston, Riley Keough, Kiki Sukezane, Ken Yamamura, Niclas Ericssson
  • Genre: Krim
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Längd: 1:47
  • Betyg: 3

Har du något att tillägga?
Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.
annons

Läs också

Påvarna underhåller!

Storspelande gamla ringrävar gör The Two Popes till en synnerligen angenäm, och fascinerande, filmkväll.

Sprängkåta tonåringar

Hormonerna flödar fortfarande fritt i de charmiga ungdomarna på Moordales gymnasieskola.

Tarantino-fest

Quentin Tarantinos hyllning till Hollywoods guldålder är en av hans starkaste filmer.

Vacklande jordbävning

Vikander gör sitt jobb i en förvånansvärt riktningslös film som inte förmår engagera.

The A-Team på speed!

Vad får du om du ger adrenalinknarkaren Michael Bay en obegränsad budget och helt fria tyglar? En av tidernas dummaste och mest bergochdalbane-mättade filmer.

Blir det sex innan jul?

Före jul ljuger Johanne ihop en fiktiv pojkvän – nu har hon 24 dagar på sig att skaffa en riktig.

It’s a man's world!

Två eldiga drottningar brakar samman i kampen om makten i Storbritannien, med religionskonflikt som dramatisk bakgrund.

Hjälp! Spider-Man åker på semester i Europa

Spidey är tillbaka, och i sin charmigaste version hittills.

Die Motherfucker!

Två gånger har Gerard Butler räddat presidenten – den här gången måste han rädda sig själv.

Tekniskt briljant!

Avslutningen av den episka Star Wars-sagan lever tyvärr inte upp till alla höga förväntningar.