Recension : Dr. Strange 3D

Superhjälte på zen-tripp

Är det något som Hollywood aldrig tycks få nog av så är det superhjältefilmer. Nu får vi träffa ännu en karaktär, den excentriske dr Strange.

Dr. Strange 3D

Marvels omfattande universum tycks vara outtömligt på excentriska actionhjältar och superhjältar. Doctor Strange (Benedict Cumberbatch) är inte en superhjälte i klassisk mening, fullproppad med otroliga superkrafter, nej efter en svår bilolycka åkte han till Asien för att lära sig kontrollera sin inre styrka och magi! Nästan som en Harry Potter för vuxna.

I egenskap av en av USA:s ledande neurokirurger blir den arrogante och självgode Strange ofattbart frustrerad när inte ens han lyckas fixa sin kropp efter den nästan dödliga bilolyckan. Han kommer i kontakt med en före detta patient som han skrivit av som obotlig, men som nu spelar basket! Han ger sig därför iväg på en resa till Asien där han träffar den mystiska The Ancient One (Tilda Swinton), men avfärda henne som en bluff – tills han själv hittar sin inre kraft.

Så länge man accepterar magi-premissen kan man förbereda sig på nästan två timmar med spektakulär actionunderhållning och häftiga specialeffekter. Tyvärr tar specialeffekterna mer eller mindre över huvudrollen så småningom, vilket är synd eftersom filmens starkaste kort är Benedict Cumberbatch. Elegant, trovärdig och med precis rätt pondus för att gestalta den komplexa huvudrollen, dessutom har han fått massor av starka, sarkastiska repliker. Hans ex (Rachel McAdams) får för lite tid framför kameran, men ”kvinnokvoten” fylls av en lysande Swinton som ”oraklet”. Skurken, i Mads Mikkelsen skepnad, är däremot en ovanlig anemisk och föga engagerande ärkeskurk. Han tänker utplåna jorden, men bara går runt med kronisk ögonkatarr och blir aldrig den nemesis som Strange förtjänar. Den främsta invändningen är dock, som alldeles för ofta med superhjältefilmer, att allt slutar som en ändlös CGI-orgie! 4 svaga stjärnor.

Bildkvaliteten har gott om godsaker för 3D-mediet. Med fin kontrast, läckra färger och ett otroligt djup få den här magifilmen en extra dimension av 3D. Ljudspåret (DTS-MA 7.1) är detaljerat och har bra surroundnyanser och ett bastryck som matchar de många actionscenerna. Bonusmaterialet innehåller en rad minidokumentärer (men tyvärr ingen enhetlig bakomfilm), bloopers, stillbilder och kommentatorsspår.

picture1
<
>