Recension: Death Wish

Willis med hämndbegär

Bruce Willis ger oss en lektion i, inte hur man ska dö hårt, utan dö brutalt.
Karakter
Action
Death Wish
Annons
Annons
forfatter

Under hans svåra tid gick det ett elakt rykte om att kvaliteten på Bruce Willis filmer hängde ihop med hans tillbakakrypande hårfäste. Om det stämmer vet vi inte, men det råder ganska så stor enighet om att det har varit långt mellan guldkornen från Willis det senaste årtiondet. I nyinspelningen av Death Wish är han tillbaka där han började, som en vanlig kille som tvingas bete sig ovanligt för att skydda sin familj.

I Chicagos bästa stadsdel bor den lilla kärnfamiljen Kersey. Pappa Paul (Willis) är framgångsrik kirurg, mamman (Elisabeth Shue) doktorerar och den söta dottern Jordan (Camila Morrone) har just kommit in på ett elituniversitet i New York. Runt omkring dem rasar gängkrig och anarki, med en av de högsta dödssiffrorna i USA – och det är en kriminalitet som inte familjen Kersey blir förskonande från.

Under ett rån mördas mamma och dottern hamnar i koma. När polisen inte tycks komma någonstans och saknar ledtrådar bestämmer sig den handlingskraftige läkaren för att ta lagen i egna händer …

Filmen bygger på Charles Bronson-trilogin från 1974–85 (den gången var hämnaren arkitekt) och vi får följa Kersey när han förvandlas från normal med­borgare, utan kunskap om vapen, till en blodtörstig och hänsynslös vilde som skjuter först och frågar sedan. Handlingen är högst osannolik och onödigt grafiskt våldsam, ändå kan vi inte riktigt bli kvitt känslan av den barnsliga glädjen få återse Willis när han mejar ner bad guys på det ena smarta/bestialiska sättet efter det andra.

Annons
(Foto: SF)

Hur den åldrade läkaren hanterar Chicagos brutala undervärld är dock väääääldigt överdrivet, och bifigurerna är endimensionella stereotyper. När Willis får sin skoningslösa hämnd skjuter och torterar han massor av hispanics och afroamerikaner, utan att filmen reflekterar närmare över saken. Den moraliska aspekten av att ta lagen i egna händer löses enkelt genom att ha inslag från radio-talkshows. Det finns dock lite samhällskritik genom att filmen visar hur lätt det är att få tag i vapen i dagens USA.

Sammantaget är detta en medioker film, med ett tunt manus utan moralisk kompass. Willis börjar också se lite för sliten (och oinspirerad) ut för att hantera en sådan fysisk roll. 3 svaga stjärnor till denna onödiga remake.

<
>
(Foto: SF)

Det häftiga ljudspåret (DTS 5.1) levererar verkligen varorna, men bildkvaliteten är för dåligt detaljerad och gror igen i de mörkaste scenerna. Bonusmaterialet innehåller ett par utelämnade och förlängda scener, kommentarspår och en mer än duglig bakomfilm.

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • 4K UHD BD
  • Release: 20/8/2018
  • Regi: Eli Roth
  • Med: Bruce Willis, Elisabeth Shue, Vincent D’Onofrio, Camila Morrone, Dean Norris, Beau Knapp, Kimberly Elise
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Längd: 1:47
IMDB Rating

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Strömningsjätten har tecknat ett stort avtal om innehåll med Sony Pictures.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.