RecensionDarkest Hour

Oldmans ljusaste tid!

Oldman gör en av Europas mörkaste perioder till en fascinerande inblick i en unik persons guldålder.
Darkest Hour

Under ett par hektiska dagar i maj 1940, i en av de mest dramatiska perioderna i Europas moderna historia, står britterna inför enorma utmaningar. Hitlertyskland erövrar land efter land och till och med Frankrike ser ut att falla. Det enda som står mellan nazisterna och britterna är kanalen, men den kan knappast försvaras om den brittiska armén massakreras i Dunkerque.

Förra året bjöd Christopher Nolan på en mästerlig film där vi fick vara en fluga på väggen under evakueringen av staden i Dunkirk, en skakande realistisk skildring av krigets skoningslösa brutalitet. I Darkest Hour tar regissör Joe Wright sig an det fascinerande spelet bakom kulisserna i Westminster under de dramatiska majdagarna 1940, när nytillträdde premiärministern Churchill (Gary Oldman) måste tampas med både sitt eget parti, krigsregeringen och militären för sin ståndpunkt: kämpa till sista man! Om Churchill hade bevittnat dagens Brexit-process hade han antagligen vänt sig i sin grav.

Många har porträtterat den ytterst färgstarke Sir Winston Churchill på film, senast var det John Lithgow i The Crown, men Oldmans prestation sopar dem av banan allihop. Han är inte bara mästerlig sminkad, även mimiken, gesterna och rösten sitter perfekt.

Den genomgående tonen i den aningen dystra filmen är en brungul palett i illa upplysta rum, men trots allvaret saknas inte befriande humor. Churchill var en person med stor personlighet som kunde drämma näven i bordet och trakassera kvinnor, men han var också utrustad med en varm och sarkastisk humor. Hans konversationer med den stammande kung George (ytterligare en strålande karaktärstudie av Ben ”Bloodline” Mendehlson) är värt filmens pris på egen hand.

Trots gnistrande skådespelare tar Darkest Hour lite enkla genvägar, speciellt de sista 20 minuterna håller inte riktigt, men sammantaget är detta historieberättande på högsta nivån, med en skådespelarprestation man sällan får beskåda. 5 stjärnor.

4K-utgåvan återger de dunkelt upplysta rummen på ett utmärkt sätt, ofta med en liten strimma av ljus som bryter igenom mörkret – scener som 4K-utgåvan får fram maximal effekt ur. Dessutom är de gulbruna färgerna lysande. Ljudspåret (Dolby Atmos) framhäver dialogen på samma gång som surroundmixen är bra. Som bonus finns ett intressant kommentatorsspår och två minidokumentärer.

<
>

Läs alla artiklar i en vecka för 19:-