Recension: Dark Tower: Inte så mörk ändå

The Dark Tower

Stephen King-roman blir till genomsnittlig actionfest på vita duken.

Publicerad 2018-02-22 - 12:15
Dark Tower: Inte så mörk ändå

Världens mest filmatiserade författare, Stephen King, har skrivit hela åtta böcker om The Dark Tower, en blandning mellan science fiction, fantasy och western, där jordens (och universums) existens hänger på ett gigantiskt svart torn (väldigt likt Burj Khalifa i Dubai). Tornet håller all världens fanstyg och demoner borta från vår del av världen – i filmen personifierad av chefsdjävulen Walter/Man in Black (Matthew McConaughey).

På jorden, närmare bestämt i New York, bor elvaårige Jake (Tom Taylor). I flera månader har Jake drömt väldigt levande mardrömmar om det höga, svarta tornet, mannen i svart och revolvermän som försöker stoppa honom. Föräldrarna är övertygade om att han behöver psykologisk hjälp och vill skicka bort honom, men Jake flyr genom en portal på Manhattan och hamnar plötsligt i en annan värld där han möter revolvermannen Roland (Idris Elba).

När vi såg trailern till The Dark Tower blev vi milt sagt skeptiska. Den förebådade en hämningslös actionbonanza utan innehåll eller substans. Trailern passar filmen dåligt, tempot är betydligt mer nedtonat, faktiskt alltför mycket dämpat. Danske Nikolaj Arcel (regissör) har haft andra planer för den första filmen i en planerad serie.

Både McConaughey och Elba gör mer än godkända roller och levererar fascinerande karaktärer, men som helhet faller filmen igenom. Den saknar både nerv, djup och intresse. En uppföljare är redan planerad, där får vi förmodligen mer (ytterst välbehövligt) kött på benen, så att historien får mer djup och mening. Den första filmen känns för mycket som en introduktionshistoria. The Dark Tower är förvånansvärt platt för att ha en så intressant handling. 3 medelmåttiga stjärnor.

4K-skivan har ett synnerligen häftigt och detaljerat surroundljud (Dolby Atmos) som det verkligen smäller om. Bilden är skarp och detaljerad, men genomgående lite för mörk. Som bonus finns ett par utelämnade scener, bloopers, trailers samt sex minidokumentärer som bara skrapar på ytan.

Dark Tower: Inte så mörk ändå

4K UHD BD Release: 15 januari 2018 Regi: Nikolaj Arcel Med: Idris Elba, Matthew McConaughey, Tom Taylor, Dennis Haysbert, Ben Gavin, Claudia Kim, Fran Kranz Genre: Action Land: USA År: 2017 Längd: 1:35