Recension: Daredevil, säsong 2

Netflix

Uppföljaren till Marvel-producerade TV-serien Daredevil är precis som förra säsongen en imponerande produkt. Tyvärr är helhetsintrycket att manusförfattarna har lagt i för många ingredienser i grytan för att behålla publiken.

Publicerad 2016-04-21 - 04:00
Daredevil, säsong 2

Äntligen har det blivit dags för en ny omgång av Marvels Daredevil, som konsekvent hyllades av både publik och recensenter när den första säsongen kom förra året. Originalserien från Netflix handlar om Matt Murdock (Charlie Cox) som blev blind som pojke men samtidigt begåvades med extraordinära sinnen och krafter. Han bekämpar orättvisor som advokat på dagarna och som Daredevil på nätterna i Hells Kitchen, New York.

I säsong två fortsätter inblicken i Murdocks splittrade liv. Först och främst hans sitt vardagliga arbete som advokat tillsammans med sin partner Foggy Nelson (Elden Henson), och deras nya assistent Karen Page (Deborah Ann Woll). Karen inleder dessutom en relation med Murdock samtidigt som hon går sina egna vägar i jakten på rättvisa. Vi får också följa vår hjälte när han slåss för att bekämpa brott i storstaden som präglas av våld och korruption.

Daredevil, säsong 2
Daredevil, säsong 2

Handlingen börjar med att ett gäng i den irländska maffian utrotas av okänd fiende. Polisen tror att det handlar om en gänguppgörelse, men det visar sig snart att det är Frank Castle/”The Punisher” (Jon Bernthal) som ligger bakom illdåden för att utplåna stadens avskum. Han och Daredevil hamnar i en oundviklig uppgörelse, samtidigt som det dyker upp en rad bekantskaper från det förflutna. Bland annat Wilson Fisk (Vincent D’Onofrio) och superhjältinnan ”Elektra” (Elodie Yung).

Daredevil, säsong 2
Daredevil, säsong 2

Säsong två av Daredevil är absolut ingen besvikelse. Det är en högst sevärd och underhållande serie som har gott om kvaliteter. Själva produktionen håller en mycket hög standard och actionscenerna är både välkoreograferade och effektfulla. Dessutom är skådespelarna i stort sett felfria, i en värld full av spännande och intressanta karaktärer. Speciellt Jon Bernthal är en favorit som den kompromisslöse antihjälten ”The Punisher”. Lyckligtvis får vi också återse storskurken Wilson Fisk (D’Onofrio) som lyfter historien avsevärt.

Daredevil, sesong 2_9 Daredevil, sesong 2_8 Daredevil, sesong 2_7 Daredevil, sesong 2_6 Daredevil, sesong 2_5 Daredevil, sesong 2_4 Daredevil, sesong 2_3
<
>
Daredevil, säsong 2

När det är sagt så bör det nämnas att serien har för många karaktärer och konflikter vilket påverkar både handlingen och dramaturgin. Det blir nästan komiskt med alla karaktärerna som pumpas in: irländsk maffia, japansk maffia, motorcykelgäng, ninjor utan puls och en enorm mängd olika hjältar och skurkar. Det hade underlättat med mer fokus på färre personer. Överflödet av konflikter och skurkar påverkar också historien om vår hjälte. Ibland blir han utsuddad i sin egen värld och vi saknar lekfullheten med hans fantastiska förmågor. Ändå ska det sägas att Daredevil är en av de bästa serierna i sin genre, och vi är nyfikna på fortsättningen. Fyra stjärnor.

Andra säsongen av Daredevil går att strömma i sin helhet på Netflix. Även om det är en bit kvar upp till kvaliteten på Blu-ray så går det inte att klaga på den audiovisuella presentationen. Nästan toppbetyg.

Daredevil, säsong 2

• Release: 18 mars 2016
  • Regi: Phil Abraham