: Cold in July

En thriller med ett härligt manus som drar ner huvudpersonen – och publiken – allt djupare ner i klistret, till en värld han varken känner igen eller behärskar.

Publicerad 2015-03-05 - 14:40
Cold in July

Den något patetiska och försiktige Richard Dane (Michael C. Hall från Dexter) blir ofrivilligt en mördare när han skjuter en obeväpnad amatörtjuv. Han plågas av samvetskval och rädsla och får sömnproblem och börjar dricka mitt på dagen – men hans riktiga problem börjar när offrets far (en fantastisk Sam Shephard) släpps ut ur fängelset och bara har en tanke i huvudet: hämnd!

Den lilla kärnfamiljen hotas och livet ställs på ända när polisen misslyckas med att fånga gammelfar, och Richard börjar misstänka att det finns mer i historien än polisen vill berätta. Han bestämmer sig för att lösa saken på egen hand och dras in i en värld av råbarkade kriminella som inte skyr några medel, i ett samhälle fullt av ”Coen-aktiga” karaktärer.

Tack vare gammelfar och den ytterst färgrika privatdetektiven Jim Bob (Don ”Miami Vice” Johnson) påbörjas en resa som bara kan sluta på ett sätt. Regissör Jim Mickle lyckas på ett föredömligt sätt kombinera de mörka och spännande thrillerelementen i Joe Landsdales roman med förlösande humor. Det är dystert, mörkt och udda, men våra tre antihjältar bestämmer sig för att ställa allt tillrätta, om det så ska kosta dem det mest dyrbara de har.

En mycket originell och överraskande historia, samt ett snyggt manus, ihållande kuslig atmosfär och utmärkt skådespeleri gör Cold in July till en liten höjdare. Vi lät oss framför allt imponeras av en alltjämt mycket vital Don Johnson, 65-åringen gör sin bästa roll på många år. Detta är en film som flugit under radarn för de flesta, men som vi inte tvekar att rekommendera å det varmaste! Fem stjärnor.

Bildkvaliteten varierar för mycket för att få toppbetyg, ljudspåret (DTS 5.1) finns det däremot inget dåligt att säga om. Det enda vi blir avsnästa med som extramaterial är ett par borttagna scener.

Cold-in-July_6-990x505 Cold-in-July_5-990x505 Cold-in-July_4-990x505 Cold-in-July_3-990x505 Cold-in-July_2-990x505
<