: Child44

Child44 har troligen drabbats av kostymdramers ofta trista öde där innehållet får ge vika för formen. Hur kan man annars göra en så svag film trots bra skådespelare, en skicklig regissör och en spännande och fascinerande historia?

Publicerad 2015-09-29 - 08:13
Child44

Vi befinner oss i efterkrigstidens Moskva där det kalla kriget sätter sina spår bakom järnridån. Den före detta krigshjälten Leo (Tom Hardy) är en officer som vill utreda morden på ett antal barn som hittats längs järnvägen. I Sovjetunionen betraktades sådant som oacceptabelt och Leo blir degraderad för sina påståenden som kan förstöra landets rykte. Med hjälp av sin hustru, Raisa (Noomi Rapace), fortsätter de kampen för att avslöja sanningen innan de själva blir offer för det brutala systemet.

Child44 bygger på en roman av Tom Rob Smith och utspelas i en fascinerande del av världshistorien och är en stark historia. Filmen är producerad av Ridley Scott, som nog får ta på sig mycket av ansvaret för det dåliga resultatet. Han har fått med sig ett imponerande gäng skådespelare och den ytterst intressanta regissören Daniel Espinosa (Snabba cash), men det goda resultatet har ändå uteblivit.

Child 44_8

Kan det vara så att den krävande produktionen med att återskapa 1950-talets Sovjet har gått ut över berättandet av själva handlingen? Slutsatsen är hur som helst att filmen inte fungerar. Den är rörigt berättad och har en svag dramaturgi, och det finns en uppsjö av obesvarade frågor kvar efteråt. Dessutom varierar skådespelarna ganska så mycket, vilket tyder på att regissör Espinosa inte har klarat av en så stor produktion. Föresatsen var säkerligen god men tyvärr har Child44 blivit både en konstnärlig och ekonomisk flopp. Tre stjärnor.

Child 44_10 Child 44_9 CH44_STILL-18.jpg Child 44_6 Child 44_5 Child 44_4 Child 44_3 CHILD 44
<
>

Blu-ray-utgåvan är inte heller någon stor upplevelse. Inget extramaterial och även om det är avsiktligt så är bilden för mörk. Nästan parodiskt mörk, så att man kan knappt ser skådespelarnas ögon. Ljudspåret i DTS-MA 5.1 är lyckligtvis bra nog.

Child44

• Release: 31 augusti 2015
  • Regi: Daniel Espinosa