Recension : Captain America: The First Avenger

Samtidigt som Marvel-världen laddar för den upphaussade ”The Avengers” (kommer sommaren 2012) gör ännu en superhjälte sin filmdebut. Detta är en väldigt charmig film med superhjälte i retroformat!

Captain America: The First Avenger

Den spinkiga men ändå tuffa och självsäkre pojken Steve (Chris Evans) har fått sin beskärda del stryk under sin uppväxt. När andra världskriget bryter ut vill han ta värvning men nekas gång på gång på grund av sin astma och sin klena fysik. Men så en dag fattar den tyske forskaren Erskine intresse för Steve och lovar honom krig, styrka och guld och gröna skogar om han anmäler sig frivilligt till ett experiment. Och jodå, ut ur mirakelmaskinen stiger ett muskelberg utan dess like – alltjämt med sin moral och känsla för rättvisa i behåll. Problemet är bara att den amerikanska militären, med en stilsäker Tommy Lee Jones i spetsen, har beställt en hel armé med supermän, men det havererar när Erskine blir skjuten. Det betyder att Steve hamnar i den tjusiga Captain America-dräkten och reser land och rike runt för att samla in pengar för att finansiera kriget.

Som så ofta med superhjältefilmer är det hur karaktären skapas som är den bästa biten, och ”Captain America” är likadan. Första halvan innehåller något av det bästa drömfabriken i Hollywood har att erbjuda: hinkvis av charm, nostalgi och en så tidsriktig återspegling av det naiva och bekymmerslösa 1940-talet att vi bara kan applådera! Allt är läckert förpackat med scenografi, snyggt foto och härlig rekvisita (som känns modern trots gammal inpackning). Men när Captain America till sist inser sin stora potential, tar på sig dräkten och skölden och startar ett enmanskrig mot Nazityskland och en djävulsröd Hugo Waving, så liknar det mer och mer en helt ordinär actionfilm – med alla kvaliteter och begränsningar det innebär. Sammantaget är detta en snygg uppvärmning inför nästa sommars storfilm. Fyra starka stjärnor!

Både bild- och ljudkvaliteten imponerar, men når inte hela vägen fram till maxbetyg. 3D-effekterna är bra och passar filmen, här är de inte bara tomma effekter utan ger filmen (bokstavligt talat) extra djup. Bonusmaterialet innehåller bland annat kommentatorsspår med regissören Joe Johnston, borttagna scener, ”The Avengers”-trailer, en kortfilm med agent Coulson samt en rad minidokumentärer om allt från dräkten och specialeffekterna till själva historien. Observera att recensionen bygger på den amerikanska Blu-ray-versionen, som kan skilja sig från den skandinaviska.

• Regi: Joe Johnston
  • Med: Chris Evans, Hayley Atwell, Hugo Weaving, Tommy Lee Jones, Dominic Cooper, Stanley Tucci, Genre: Action
  • År: 2011