Recension: By the Sea

Angelina Jolie Pitt frossar i luddiga känslor och ytliga personer i södra Frankrike. Vackert och exotiskt, men hjälp så ont om substans!

Publicerad 2016-06-20 - 09:15
By the Sea

I början av 1970-talet kommer det förmögna paret Roland (Brad Pitt) och Vanessa (Angelina Jolie Pitt) till en pittoresk liten sydfransk by. Roland söker lugn och inspiration till hans nya bok medan hans hustru uppenbarligen dränker sina sorger, kylig och distanserad, med piller och självömkan på hotellrummet. Att äktenskapet har svåra ärr är uppenbart för alla, men problemen sopas under mattan och Roland dränker sina sorger med glömskans alkohol.

I sin tredje film som regissör (och författare och producent) ger Jolie Pitt oss ett kammarspel med scener ur ett äktenskap, i en film som ihärdigt försöker vara djupare, ”konstnärligare” och viktigare än den faktiskt är. Vi kommer aldrig in under skinnet på de ytliga, klyschiga huvudpersonerna, vi har särskilt svårt att förhålla oss till Jolies överspel och hennes nästan karikerade karaktär. Och liv och själ blir det inte förrän långt in i filmen när paret börjar smygtitta på det unga nygifta paret i rummet intill som har ångande sex. Makarna öppnar sig delvis för varandra när de känner igen sig och inser hur de hade det en gång i tiden, men slutet blir ändå ett enormt antiklimax utan stor förlösning. Filmens mest intressanta karaktär, och den som känns mest äkta, är faktiskt caféägaren Michel (Niels Arestrup). Bedrövligt, onödig högtravande och mycket tråkigt. 3 lövtunna stjärnor!

By the Sea_2 By the Sea_6 By the Sea_5 By the Sea_4 By the Sea_3
<
>
By the Sea

Landskapet är vackert (inspelat på Malta) och fotot är genialt bra, vilket syns tydligt i den starka bildkvaliteten. Också ljudet (DTS 5.1) är av högsta kvalitet. Bonusmaterialet innehåller bland annat en bra bakomfilm och borttagna scener.

By the Sea

• Release: 20 juni 2016
  • Regi: Angelina Jolie Pitt