: Bron, säsong 3

Den skandinaviska TV-serien Bron väckte stor uppmärksamhet och fick mycket beröm när den kom 2011. Efter en mycket svagare andra säsong 2013 är kvaliteten ändligen tillbaka på toppnivå.

Publicerad 2015-12-14 - 10:50
Bron, säsong 3

13 månader har gått och Saga Norén (Sofia Helin) arbetar fortfarande som en kriminalare i Malmö. Hennes gamla partner, Martin Rohde (Kim Bodnia), avtjänar ett 10-årigt fängelsestraff efter att ha blivit anmäld för mord av Saga. När en berömd dansk genusdebattör hittas mördad på en byggarbetsplats i Malmö tvingas Saga samarbeta med en ny dansk kollega (Thure Lindhardt). Fallet påverkar också Saga personligen och hon råkar ut för starkt tvivel, vilket förstärks när mörka hemligheter dyker upp från det förflutna.

Deckarserien är ett framgångsrecept i skandinavisk film- och TV-industrin de senaste åren. Ett av flaggskeppen har varit den mörka thrillern Bron som hämtat kvaliteter från både Sverige och Danmark. Serien öppnade superstarkt 2011 men tappade tyngd i den andra säsongen 2013. Som tur är kan vi glädja oss åt en tredje säsong som fungerar mycket bra. Den är högst beundransvärd underhållning som kan mäta sig med det bästa inom genren.

Broen, sesong 3_5

Handlingen kan ibland vara överdrivet invecklad, men spänningen håller i sig ända till slutet. Skådespelarna är genomgående mycket bra, särskilt Sofia Helin gnistrar i sin roll som den plågade Saga som lider av en variant av asperger. Enda problemet är att det kan blir lite för mycket av det goda. Bron 3 är för övrigt genomsyrad av beundransvärt arbete på alla fronter, med utsökt foto, musik och scenografi. Det finns all anledning att njuta av den tredje säsongen, även om man inte får en lika intensiv avslutning som man kanske förväntade sig. Vi hoppas på en ny säsong 2017. Fem stjärnor.

Broen, sesong 3_8 Broen, sesong 3_6 Broen, sesong 3_4 Broen, sesong 3_3
<
>