: Broken City

Vi har tappat räkningen på hur många filmer som Mark Wahlberg har varit polis i. Några är bra (We Own the Night) men många är mediokra – Broken City hamnar dessvärre i den senare kategorin.

Publicerad 2013-09-01 - 06:00
Broken City

Wahlberg är en före detta snut som hankar sig fram som otrohetsprivatdeckare. Han fick sparken från New York-polisen efter en skottlossning där han dödade en misstänkt våldtäktsman och mördare. Bevis städades undan och plötsligt är Taggart skyldig borgmästaren (Russel Crowe) en stor tjänst – en tjänst borgmästaren kräver in när han sju år senare ställer upp i omval.

Filmen försöker något ansträngt att verka betydligt viktigare och bättre än den är, plotten är konstruerad och övertydlig och rollerna är bitvis karikerade (inte minst Russel Crowe som den endimensionelle borgmästaren) – och Jeffrey Wright verkar vara övertygad om att han är med i en deckarklassiker från film noir-guldåldern när han går omkring och mumlar och spelar över i rollen som polismästare. Och den onödigt komplicerade handlingen är trots allt hur lätt som helst att genomskåda.

I slutändan är detta dock en helt okej thriller för en onsdagskväll, med bra roller från Wahlberg och en lysande Cathrine Zeta-Jones som playmaker bakom borgmästarens rygg. Synd bara att inte manus till Broken City fick ett par genomgångar till, plus en mer karaktärsdriven regissör, då kunde detta ha blivit en riktig liten godbit. Tre matta stjärnor.

Både ljudet (DTS-HD MA 5.1) och bilden är mer än tillfredsställande, med en surroundmixning som imponerar. Bonusmaterialet består bara av ett par borttagna scener samt en kort bakomfilm.

Broken City

• Release: 28 augusti