RecensionBosch, säsong 3

Håller fortfarande

Tredje säsongen med erfarne ger-fan-i-allt-snuten Harry Bosch är fortfarande en stabil och autentisk deckare.
Krim
Bosch, säsong 3

Serien bygger på Michael Connellys bästsäljare och tar oss med till Los Angeles och en av mordrotelns mest erfarna utredare, Hieronymus Bosch. Harry har tillhört Hollywood-avdelningen i flera årtionden och är en moralisk man av den gamla skolan. Fast inte mer moralisk än att han gärna tar genvägar och utnyttjar gråzoner för att få avskum dömda. Hans bakgrund präglas av många år på barnhem och mordet på hans prostituerade mamma.
När den tredje säsongen börjar försöker Harry (Titus Welliver) acceptera att hans mammas mördare är död. Han fick inte den hämnd han längtade efter och kunde inte konfrontera mördaren med meningslösa mordet.
Såg du inte förra säsongen så får du lite svårt att komma in i handlingen, för detta är till stor del en fortsättning på säsong 2. Flera av Connellys böcker har flätats ihop (av författaren själv) till TV-formatet. Lite av problemet med den tredje säsongen att den har väl många historier i gång samtidigt – men föga överraskande visar de sig hänga ihop när säsongen utvecklar sig.

Vi tycker att den här säsongen har en väl trög start, för mycket tid ägnas åt tid på kontoret och/eller telefonsamtal. Vilket i och för sig är karaktäristiskt för serien, som tar god tid på sig att bygga upp handlingen och låter tittarna bekanta sig med karaktärerna. Ur den synvinkeln är Bosch långtifrån alla halsbrytande ytliga kriminalserier vi är vana vid.
Seriens starkaste kort är utan tvekan Titus Welliver som är en personifiering av en bister, hårt arbetande (på gränsen till manisk) kriminalpolis. När han den här gången försöker lösa mordet på en knarkande krigsveteran, en stereotypisk rik regissör som försöker komma undan med våldtäkt och mord, samt en seriemördare som Bosch har försökt fånga i många år (och som han själv utreds för sin inblandning i) är det Welliver som ger historien stabilitet. En traditionell deckare som det tar lite tid innan den kommer igång, men som är stabil underhållning. 4 stjärnor.
Bildkvalitet hos HBO är i stort sett väldigt bra, men det finns svagheter och för lite detaljer i mörka scener. Ljudspåret har bra surround men lite för platt ljud som saknar djup och tyngd. Recensionen bygger på alla 10 avsnitten av säsong 3, som nu går att strömma i sin helhet på HBO Nordic.

picture1
<
>