: Blackhat

Michael Mann och gett oss fantastiska, coola och intensiva thrillers som Heat, The Insider och Collateral. Men i Blackhat rör han till det något fruktansvärt för sig själv.

Publicerad 2015-07-08 - 09:43
Blackhat

I Kina attackerar en okänd hackare ett kärnkraftverk och tar kontroll över datorerna så att det nästan blir en härdsmälta. Strax därefter attackeras amerikanerna av samma källa och känner sig därför tvungna att samarbeta med den kinesiska underrättelsetjänsten. Amerikanerna kallar in Nick Hathaway (Chris ”Thor” Hemsworth), som är yrkeskriminell hacker och sitter bakom lås och bom för att ha tagit sig in i banksystem, men FBI satsar allt de har på honom.

Det börjar fruktansvärt rörigt och osammanhängande, med långa scener utan klart sammanhang och en huvudperson som inte övertygar som datasnille – ge honom hellre en slägga. Alldeles för ofta visas detaljerade bilder från insidan av datorer – vi har fattat vad filmen handlar om! Hemsworth lyckas inte övertyga som sofistikerad hackare utan känns alldeles för endimensionell och, än värre, sätten han löser problemen på verkar alldeles för simpla och inte särskilt trovärdiga.

Blackhat_5

Det verkar som om det har gjorts för många kompromisser med manuset för att täcka den växande asiatiska marknaden, men det förstör drivet och dramaturgin i utvecklingen. Andra halvan av filmen tar sig dock rejält, där skymtar vi Manns storhet med en nedtonad kall elegans och en fängslande katt-och-råtta-lek. Det betyder att Blackhat räddar 3 stjärnor.

Blackhat_6 Blackhat_4 Blackhat_3 Blackhat_2
<
>