Black Sea

En förträffligt spännande ubåtsfilm, fast inte utan lite missar i handlingen.
Thriller
Black Sea

Vi har alltid varit fascinerade av ubåtsfilmer. Intresset väcktes förmodligen av den fantastiska Das Boot (1981) som på ett så klaustrofobiskt och realistiskt sätt skildrade det trånga, varma och skitiga livet i en tysk ubåt under andra världskriget. Amerikanerna har också levererat ett par fina ubåtsfilmer, till exempel Jakten på Röd oktober, Crimson Tide, K19 samt (den ovanliga korkade men ändå effektivt spännande) U-571. Black Sea ger oss den brittiska versionen, med nedbrutna, arbetslösa pessimister som får tag på en sjunken nazi-ubåt fylld till brädden med guldtackor från Stalin.

Med finansiering av en mystisk företagsmagnat skrapar, bokstavligt talat, den före detta räddningsarbetaren och ubåtskaptenen Robinson (Jude Law) ihop en brokig skara antihjältar. Det sovjetiska vraket de hyr håller knappt tätt i svetsfogarna och hålls ihop av rost – samtidigt som den ryska Svarta Havet-flottan vakar ovanför dem. Inuti det smutsiga och klaustrofobiska skeppet pågår en kamp om pengar och maktpositioner, en konflikt som förvärras av Robinsons socialistiska tankegångar om att alla ska få en lika stor andel av guldet.

Black Sea_5

Handlingen är enkel och det mesta utspelas nere i det mörka djupet där spänningen är påtaglig när konflikterna mellan besättningen stegras och så småningom försätter dem alla i livsfara. Och vad tänker kaptenen på mest, besättningens säkerhet eller att guldet bärgas?

Jude Law är bitande intensiv som den snudd på hänsynslöse kaptenen som nästan är beredd att satsa allt för att försöka vända lyckan (och kanske vinna tillbaka sin familj), bland det färgstarka gänget sjömän och dykare finns bryska ryssar, en grön nybörjare (naturligtvis med gravid hustru som väntar därhemma) och psykopater (naturligtvis spelad av en briljant Ben Mendelsohn). Men även om det är skådespelare som spelar alla karaktärer så är det ubåten och miljön som har huvudrollen.

Black Sea_4

Filmen är snyggt filmad och har en konsekvent stegrande spänningskurva, där det ständigt dyker upp nya och oväntade saker som sätter operationen i fara. Vi blir inte minst imponerade av undervattensscenerna som är som att titta på besättningen på en främmande planet, fullständigt isolerade och ensamma. Det fina helhetsintrycket sänks dock en smula av lite väl stereotypa karaktärer plus att manusförfattaren och regissören inte lyckas undvika en del alltför enkla klyschor och en del grova hål i handlingen (som varför Mendelsohn gör som han gör). Sammantaget 4 starka stjärnor.

Submarine Man Black Sea_3 Black Sea_2
<
>