annons

Recension:
Big Little Lies, säsong 2

Trubbel i Paradiset

De starka kvinnorna i rikemansstaden Monterey få tar konsekvenserna av förra säsongens brutala gärningar.

Drama
Big Little Lies, säsong 2

Den från början avslutade miniserien (som nu lyckligtvis har fått en uppföljare) Big Little Lies kom 2017 och var en frisk fläkt, med ett sällsynt team stjärnskådespelare och en stark dramahistoria med våld mot kvinnor som röd tråd.

I idylliska Monterrey, där lyxvillorna ligger på som pärlor på ett snöre längs den natursköna stillahavskusten, får vi hälsa på ​​i vardagen hos rikemanshustrun Celeste (Nicole Kidman), hyperenergiska Madeline (Reese Witherspoon), hennes ex-makes nya fru Bonnie (Zöe Kravitz), neurotiska Renata (Laura Dern) och den relativt nyinflyttade, förvånansvärt normala, Jane (Shailene Woodley).

https://youtu.be/eCWevZV945M

Efter det ouppklarade mordet på Celestes hustrumisshandlande ex-man Perry (Alexander Skarsgård) är kvinnorna fortfarande misstänkta av polisen och kallas i folkmun för ”The Monterey 5”. För att ytterligare komplicera saker och ting har Perrys mamma (Meryl Streep) flyttat in hos sin svärdotter och ställer extremt besvärande frågor till henne och hennes väninnor om sonens mystiska död.

Madeleines hysteriska personlighet, som närmade sig det parodiska i förra säsongen, är nu starkt nedtonad och hon verkar nästan som en normal person, med svåra äktenskapsproblem efter otrohetsaffären. Celeste tärs svårt av tvivel, ånger och saknad efter sin übervåldsamma makes död, medan Bonnie (som var den som knuffade honom nerför trappan) håller på att köra fast.

Foto: HBO

Seriens skapare har lyckats med konststycket att få oss vanliga dödliga att känna igen oss i de vardagliga problemen hos de superrika och (uppenbarligen) framgångsrika. De har problem med tonåringar, äktenskap som knakar i fogarna, ekonomi och mänskligt dårskap och andra svagheter vi man känner igen oss i. Förra säsongens stora fokus låg på mordmysteriet, nu är det sammanhållningen mellan kvinnor som är det centrala – och det tjänar serien mycket på.

Skådespelarna tillhör Hollywoods A-lag och här får alla glänsa – framför allt är Kidman och Streep helt sagolika – vi håller faktiskt inte med ”The Donald” om att Streep är en av tidernas mest överskattade skådespelerska. Allt toppas av mästerligt foto och klippning av en annan värld. En helt underbar serie om mänskliga relationer, fåfänga och oklara framtidshopp – som vi belönar med 6 stjärnor.

annons
<
>
Foto: HBO

Äntligen får vi se en serie från HBO där den tekniska kvaliteten är tillfredsställande. Inte en helt brusfri bild, men en bra bit bättre än vad HBO brukar åstadkomma. Recensionen bygger på de första 3 avsnitten (av 7). Kan streamas från 10 juni.

annons
  • HBO
  • Release: 10/06/19
  • Regi: Andrea Arnold
  • Med: Reese Witherspoon, Nicole Kidman, Laura Dern, Shailene Woodley, Meryl Streep, Zoë Kravitz, Alexander Skarsgård
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Längd: 5:50
 
Film
Extra
Ljud
Bild
Har du något att tillägga?
Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Vad tycker du?

  Subscribe  
Notify of
annons

Läs också

Sista natten med (maffia)gänget

The Irishman är en av mästerregissören Martin Scorseses bästa filmer på flera årtionden och en omedelbar episk klassiker.

Befria dem!

Nya skådespelare kastar nytt ljus över den mytomspunna familjen Windsor i en storslagen tredjesäsong av The Crown.

Heeeere’s Johnny!

Stanley Kubrick är fortfarande, 20 år efter sin död, en av tidernas mest spännande regissörer. Nu när höstmörkret sänker sig kommer hans rysarklassiker i en nyrenoverad och förlängd version.

Superagenter på tomgång

Kul, men den fjärde MiB-filmen kommer aldrig riktigt igång.

Fifflarcirkus

Steven Soderbergh ger sig på Panama Papers-skandalen på ett ganska så enkelt och ironiskt sätt.

Rysarkick à la Stephen King

Stephen Kings mångfasetterade rysarvärld får nytt liv i andra säsongen av sagolika Castle Rock.

Strumpebandshållare, stilettklack och pungspark!

Luc Besson gör det igen: förvandlar en ”vanlig” ung kvinna till den ultimata mördarmaskinen.

Sex, drugs, money, and drugs!

En fascinerande inblick i macho- och skitstövelskulturen i ”grabbgängets” finansvärld.

Din egen bästa sida?

Paul Rudd är på gränsen till sammanbrott, har en 40-årskris och är missnöjd med livet i största allmänhet. Lösningen (?) Blir en total ”rening” på ett obskyrt spa ...

Det räcker nu!

Handlingen är en enda lång gäspning, med helt ointressanta karaktärer.