annons

Recension:
Amundsen

Iskall polarforskare

Ett kallt porträtt av en av de största polarforskarna och äventyrarna genom tiderna.

Amundsen (Foto: SF)
Drama
Amundsen

Få norrmän har fått större internationell uppmärksamhet och erkännande än polarforskaren och upptäcktsresanden Roald Amundsen (en skrämmande lik Pål Sverre Hagen). Den ikoniska mannen var bland annat den första som satte sin fot på Sydpolen (1911), den första som nådde både Syd- och Nordpolen (1926) och den första som seglade genom Nordvästpassagen (1906).

Det är med andra ord ett omfattande liv och ett ambitiöst projekt som Ravn Lanesskog (manus) och Espen Sandberg (regissör) har tagit sig an. Och däri ligger också det största problemet med Amundsen. Man har gapat över för mycket i hans otroligt innehållsrika liv, därför rusar vi nästan från bragd till bragd, utan att de fascinerande prestationerna får tid att andas eller utvecklas. I hans liv, och i filmens manus, finns tillräckligt med material för en hel miniserie.

Amundsens mest berömda bragd är utan tvekan expeditionen till Sydpolen, där han hamnade i en intensiv kamp med brittiska Scott och hans män – en resa som har tillräckligt med material för en helt egen film. Här slarvas mycket potentiell spänning bort. Bortsett från lite dåligt väder får vi ingen känsla av hur hård och intensiv den här kapplöpningen var.

I efterhand har det kommit flera böcker som nästan gjort ett karaktärsmord av polarhjälten – en man som sattes på piedestal av det nyblivna självständiga norska folket. Lyckligtvis lyckas filmen ge en relativt nyanserad bild av den mångfasetterade polarforskaren. En man som var besatt av att nå sina mål, kosta vad det kosta vill, men som också var omtänksam person – fast kompromisslös.

Berättargreppet med samtal med älskarinnan Bess Magids (en helt lysande Catherine Waterstone) och den försmådde brodern Leon (Christian Rubeck) fungerar bra, men det ägnas för mycket tid åt den bittra konflikten mellan bröderna. Vi kommer inte in tillräckligt långt under skinnet på huvudpersonen, hans motiv och känsloliv.

Amundsen (Foto: SF)

Amundsen är vackert filmad och har intensivt vackra landskap som gnistrar mot oss från den snötäckta, kalla ödemarken där människor blir som mikroskopiska myror. På andra områden är produktionen en besvikelse, bland annat ser flera av green screen-scenerna förvånansvärt konstgjorda ut. Musikspåret är en central karaktär, men det verkar ofta onödigt pompöst och påfluget.

annons

Det är en unik berättelse vi får se, och som historiskt dokument till nya generationer ger filmen en bra introduktion till Amundsens bragder, men den borde ha varit mer spännande och gått mer på djupet av den komplexa personen. 4 stjärnor.

annons

Bonusmaterialet består av en okej bakomfilm, en titt på specialeffekterna, Sverre Hagens make-up-förvandling och mer om det inflammerade brödraförhållandet.

picture1
<
>
Amundsen (Foto: SF)
  • Blu-ray
  • Release: 8/7/19
  • Regi: Espen Sandberg
  • Med: Pål Sverre Hagen, Katherine ­Waterston, Mads S. Pettersen, Jonas S. Gravli, Fridtjov Såheim, Trond Espen Seim
  • Genre: Drama
  • Land: Norge
  • År: 2019
  • Längd: 2:05
 
Film
Extra
Ljud
Bild
Har du något att tillägga?
Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Vad tycker du?

  Subscribe  
Notify of
annons

Läs också

Sista natten med (maffia)gänget

The Irishman är en av mästerregissören Martin Scorseses bästa filmer på flera årtionden och en omedelbar episk klassiker.

Befria dem!

Nya skådespelare kastar nytt ljus över den mytomspunna familjen Windsor i en storslagen tredjesäsong av The Crown.

Heeeere’s Johnny!

Stanley Kubrick är fortfarande, 20 år efter sin död, en av tidernas mest spännande regissörer. Nu när höstmörkret sänker sig kommer hans rysarklassiker i en nyrenoverad och förlängd version.

Superagenter på tomgång

Kul, men den fjärde MiB-filmen kommer aldrig riktigt igång.

Fifflarcirkus

Steven Soderbergh ger sig på Panama Papers-skandalen på ett ganska så enkelt och ironiskt sätt.

Rysarkick à la Stephen King

Stephen Kings mångfasetterade rysarvärld får nytt liv i andra säsongen av sagolika Castle Rock.

Strumpebandshållare, stilettklack och pungspark!

Luc Besson gör det igen: förvandlar en ”vanlig” ung kvinna till den ultimata mördarmaskinen.

Sex, drugs, money, and drugs!

En fascinerande inblick i macho- och skitstövelskulturen i ”grabbgängets” finansvärld.

Din egen bästa sida?

Paul Rudd är på gränsen till sammanbrott, har en 40-årskris och är missnöjd med livet i största allmänhet. Lösningen (?) Blir en total ”rening” på ett obskyrt spa ...

Det räcker nu!

Handlingen är en enda lång gäspning, med helt ointressanta karaktärer.