: Abraham Licoln: Vampire Hunter

Den kazakiske regissören med det välklingande namnet Timur Bekmambetov (Wanted) har satt sin signatur på denna lättglömda och överdigitaliserade vampyrfilm som producerats av Tim Burton.

Publicerad 2012-12-09 - 00:00
Abraham Licoln: Vampire Hunter

Abraham Lincoln: Vampire Hunter bygger på en roman med samma namn av Seth Grahame-Smith och berättar historien om hur den unge Abe (Benjamin Walker) råkar ut för att hans mor blir dödad av en vampyr, varpå hans begär efter hämnd driver honom att bli både vampyrjägare och passionerad politiker. Han får hjälp av Henry Sturges (Dominic Cooper) och de får det inte lätt när allt kulminerar i både vampyrjakt och amerikanskt inbördeskrig.

Vid första anblicken kanske detta låter som en kul och originell filmidé, dessvärre har resultatet blivit tämligen trist och urholkat. Bekmambetov har fin känsla för actionscener i slowmotion, men man tappar intresset efter ett tag när historien planar ut och det slutar med att man sitter och studerar detaljer i filmen som är så full av digitala effekter och blod att den ser ut som ett datorspel. Manuset är inte heller imponerande och saknar fullständigt den humor som kunde ha lyft filmen till ett högre plan. Skådespelarna verkar stela och tillför inte mycket. Detta är en dålig och själlös film man glömmer fort. Två stjärnor.

Om inte filmen överväldigar så är det i alla fall en tröst att BD-skivan har fina kvaliteter. Bilden är bra även om den känns väldigt digital, men ljudet (DTS-HD 7.1) är fantastiskt! På skivan finns också en imponerande mängd diverse extramaterial.

Abraham Licoln: Vampire Hunter

• Release: 14 november 2012
  • Regi: Timur Bekmambetov