Tesla Model 3
När du köper en Tesla köper du teknik med stort T. De ligger flera år framför resten när det gäller digital körassistent (Autopilot), även om nivå 2 av 5 låter lite klent. Men autonom körning är svårt och ännu så länge har ingen lyckats bättre än Tesla. Om du ska betala extra för det är dock upp till dig. Det är inte säkert att du får så mycket mer för tekniken på begagnatmarknaden om fem år, när de har kommit ännu längre med utvecklingen i nyare bilar.
Läs vårt test av Tesla Model 3
Ljudet kan inte uppgraderas i den billigaste Tesla Model 3 (Standard Range Plus). Däremot är premium-stereo standard i de fyrhjulsdrivna versionerna Long Range och den bästa Performance.
Tesla berättar inte så många detaljer om anläggningen, annat än att den består av sammanlagt femton högtalare. Som är så kallat ”interiöranpassade” och påstås gå att jämföra med en inspelningsstudio.
Vi har testat premiumanläggningen. De femton högtalarna är i stort sett placerade där man hittar dem i andra bilar. Från förarsätet kan man se bashögtalare längst ner i framdörrarna och diskanthögtalare sitter i hörnet av A-stolpen. Men premiumanläggningen har också två så kallade HD-diskanter överst i A-stolparna. De lyfter bokstavligen ljudbilden i kupén.
Tre fullregister sitter överst, längst fram på instrumentpanelen, med en extra diskant i mitten, och bakdörrarna och hatthyllan har sammanlagt fyra fullregisterelement.
Förstärkarna som driver allt det här, inklusive subwoofern, sitter undangömda i bagageutrymmet. Allt detta följer i princip samma recept som i Model S.
Bilstereon och allt annat i bilen, till exempel klimatanläggningen och alla inställningar, görs på den 15 tum stora pekskärmen i mittkonsolen.
Ljudet är däremot förbluffande bra och det går att spela fruktansvärt högt, utan någon större förvrängning.